در دیدار دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) با مرجع عالیقدر آیت الله یعقوبی: دوران شکوفایی تشیع در جهان معاصر

بسمه تعالی
در دیدار دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) با مرجع عالیقدر آیت الله یعقوبی: دوران شکوفایی تشیع در جهان معاصر

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) آیت الله شیخ رضا رمضانی (دامت برکاته) و جمعی از معاونان و همکاران ایشان با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی (دام ظله) در نجف اشرف [۱] دیدار کردند.
در این دیدار آیت الله یعقوبی از انتخاب آیت الله رمضانی به عنوان دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) ابراز خرسندی کردند و این انتخاب را شایسته و بجا دانستند چراکه ایشان دارای جایگاه علمی بالا و دارای تجارب اداری در کارهای تبلیغی و دارای ویژگی های رفتاری حکیمانه و با متانت در مواجهه با مشکل و حل آن است.
در این دیدار آیت الله رمضانی هدف از تشکیل و تاسیس این مجمع از سی سال گذشته، ایجاد اتحادیه و نهادی که پیروان اهل بیت (علیهم السلام) در کشورهای جهان را با هم مرتبط بسازد تا موجبات شناخت و ارتباط میان آنان را فراهم سازد و از این راه پشتیبانی و حمایت های لازم صورت بگیرد و در این راستا معارف و آموزه های اهل بیت (علیهم السلام) در جای جای جهان منتشر و ترویج شود. پس از آن ایشان در مورد وظایف و مسئولیت های مجمع و کارکردهای آن در راستای اهداف سخن گفتند که از جمله دست آوردهای آن تالیف و نشر و تبلیغ به زبان های مختلف و همچنین تاسیس دانشگاه با تخصص های گوناگون برای جوامع شیعی با توانایی های علمی و مهارتی لازم را برشمردند.
آیت الله یعقوبی در این جلسه تاسیس و راه اندازی این مجمع را با ارزش و مبارک خواند و آن را در راستای اجابت قول خداوند متعال که می فرماید (وَأَمَّا بِنِعْمَهِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ) (الضحى:۱۱) بشمار آوردند، و نعمتی که امر شدیم آنرا بیان و منتشر سازیم ولایت اهل بیت (علیهم السلام) است که آیات دیگری از قرآن بر آن دلالت می کند مانند آیه مبارکه (ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ) (التکاثر:۸) و آیه مبارکه (وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی) (المائده:۳) همانطور که روایات معصومین (سلام الله تعالى علیهم أجمعین) تبیین و تفسیر کرده اند؛ معظم له در ادامه بر تلاش و مجاهدت و استفاده از تمام امکانات برای رسیدن به اهداف و چشم اندازهای از پیش تعیین شده تاکید کردند.
همچنین ایشان جهان معصر را جهان شکوفایی تشیع دانستند و گسترش اسلام ناب محمدی که اهل بیت (علیهم السلام) آن را نقل کرده اند را سریع ارزیابی کردند و هماهنگی آن با فطرت انسانی پاک و عقل سلیم را از عوامل سرعت بخشی به آن دانستند همانگونه که ائمه معصوم (علیهم السلام) بر آن تاکید کردند و فرمودند (فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا) [۲].
و ایشان در پاسخ به خرسندی مهمانان محترم از مباحث معظم له در فقه اجتماعی و کاربردهای آن در موارد مختلف، که رویکرد جدیدی را در فقه اسلامی باز کرده است تا از این رهگذر بتوان زندگی انسان را در تمام عرصه ها نظم بخشد، تاکید کردند که دو حوزه قم و نجف و دیگر حوزه ها لازم است این مباحث را همانند دو جلد کتاب پژوهشی امر به معروف و نهی از منکر بشناسند و در این راستا توان علمی خود را در پویایی و گسترش آن بکار گیرند، در غیر این صورت بسیاری از احکام شرعی معطل و غیر کاربردی خواهند شد و این نشان از عجز و ناتوانی شریعت اسلامی در ارائه ساختاری نظاممند و کامل برای بشریت خواهد بود، ایشان در این راستا به برخی از روایات اشاره کردند مانند روایت امام باقر (علیه السلام) [۳] که وجود قدرت و حکومت تاثیر گذار برای قانونگذار اسلامی را لازم دانسته تا بتوان احکام اسلامی را در جامعه همانگونه که خداوند متعال خواسته است پیاده و عملی ساخت.
همچنین ایشان راه اندازی نهضت های تبلیغی بر اساس معارف و علوم قرآنی به عنوان ثقل اکبر که در آن تبیین تمام نیازهاست را مورد توجه و اهمیت دانستند چرا که قران به تبعیت و پیروی از اهل بیت (علیهم السلام) و تمسک به ولایت آنان دعوت می کند و این مورد توجه و قبول مردم واقع می شود چراکه مورد اتقاق و اعتماد همه می باشد.
همچنین ایشان برخی از عرصه ها را بکر توصیف کردند که در آنجا نیروی کافی برای تبلیغ معارف دینی وجود ندارد همانند قاره آفریقا که دارای مردمی با فطرت انسانی که اگر ندای آسمانی اسلام را بشنوند به آن پاسخ می دهند، پس باید نیروی لازم برای آن دیار مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد و همچنین تاسیس حوزه های علمیه تا بتوان از فرزندان آن خطه برای گسترش و نشر معارف استفاده بشود و کادر سازی لازم از آنها که با زبان و فرهنگ خود آشناتر هستند صورت بگیرد. ایشان بهترین راه برای جذب مردم و خداپسندانه بودن را، برنامه های بشر دوستانه و خیرخواهانه و رفع گرفتاری و قضای حوائج و ایجاد فرصت های بهره وری و ایجاد اشتغال برای جوانان و ایجاد راهکارهایی که زندگی کریمانه ببخشد دانستند.
معظم له در گذشته [۴] از کارهایی که گسترش و نشر تشیع را کند یا آن را بدنام کند یا موجبات آن را بسازد و باعث دوری و عدم پذیرش آن گردد برحذر کردند.
در پایان این دیدار معظم له بر ادامه این دیدارها و ارتباط علمی و عملی و تبادل تجارب میان دو حوزه نجف اشرف و قم مقدس که دارای هدف واحد و کارکردهای مشترک و با نقش های متفاوت در شرایط مختلف را به عنوان دو بال تشیع که با آنها پرواز می کند تاکید کردند.
______
[۱] – سه شنبه ۱۹ شوال ۱۴۴۲ مطابق با ۱/۶/۲۰۲۱
[۲] – معانی الأخبار شیخ صدوق: ج۱، ص ۱۸۰
[۳] – وسائل الشیعه: کتاب میراث، أبواب میراث الأزواج، باب۶، ح۱۱. عن یزید الصائغ قال: (سمعت أبا جعفر (علیه السلام) یقول: إن النساء لا یرثن من رباع الأرض شیئاً، ولکن لهن قیمه الطوب والخشب، قال: فقلت له: إن الناس لا یأخذون بهذا، فقال: إذا ولیناهم ضربناهم بالسوط، فإن انتهوا وإلا ضربناهم بالسیف علیه).
یزید صائغ گوید: از امام باقر علیه السّلام شنیدم که مى‌فرمود: زنان از زمین ارثى نمى‌برند، سهمى ندارند اما قیمت آجر و چوب آن به آنان مى‌رسد. به ایشان عرض کردم: مردم به این حکم عمل نمى‌کنند. فرمود: هنگامى که ما حکومت مردم را در اختیار گیریم آنان را با تازیانه خواهیم زد. پس اگر دست کشیدند وگرنه به خاطر آن با شمشیر آنان را خواهیم زد.
[۴] – کتاب خطاب المرحله: ج ۹ / ص ۴۷۰ (حاوی سخنرانی ها و بیانیه های آیت الله العظمی یعقوبی)

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار