مرجع عالیقدر آیت الله العظمی یعقوبی: تشویق به بهره‌گیری از روزهای باقیمانده ماه رمضان برای برپا کردن سنّت اعتکاف

بسمه تعالی

مرجع عالیقدر آیت الله العظمی یعقوبی: تشویق به بهره‌گیری از روزهای باقیمانده ماه رمضان برای برپا کردن سنّت اعتکاف

حضرت آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی (حفظه الله) بر اهمیت برپا کردن سنّت اعتکاف در عراق و کشورهای اسلامی تأکید کردند که این عمل با اینکه اهمیت و تأثیر زیادی در ساختن انسان از بُعد معنوی و روحی و فکری دارد اما همچنان به صورت محدود و غیر مناسب در حال انجام است. معظم له فرمودند: “یکی از بزرگواران به زیبایی، ت اعتکاف را به‌ عنوان ‘امّ العبادات’ توصیف کرده است، چراکه این عبادت در خود مهم‌ترین عبادات در اسلام را دارد، و اهمیت آن زمانی بیشتر می شود که این اعتکاف در دهه‌ی آخر ماه مبارک رمضان و روزهای مقدّس دیگری همچون ماه‌ رجب و شعبان، و دهه اول ذی‌الحجه، با همه آن فضیلت و شرافتی که دارند انجام شود، این مطلب در حدیث صحیحی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که فرمود: و رسول خدا صلّى اللّٰه علیه و آله چون ده روز آخر ماه فرا مى ‌رسید در مسجد اعتکاف مى‌ کرد، و مؤمنین خیمه ‌اى براى او بپا مى‌ کردند، و کمر بر عبادت مى بست، و بستر خود را جمع می کرد.
این سخنان در زمانی که آقای تکیه ای رئیس مؤسسه اعتکاف در جمهوری اسلامی و همچنین معاون ایشان همراهان او به دفتر ایشان در نجف اشرف حضور یافتند ارائه شد. معظم له از تلاش‌ها و فعالیت‌های مبارک این مؤسسه در راستای آگاهی‌بخشی، آموزش، انگیزه‌بخشی و ترویج و فرهنگ سازی این سنت مبارک در ابعاد اخلاقی، فقهی، تربیتی و اجتماعی تقدیر کردند.
همچنین ایشان، به آثار و برکات فراوان این سنّت مبارک در زندگی راهبرانی که به فعالیت های دینی یا اجتماعی می پردازند اشاره کرده اند که انجام این عبادت و این مناسک را برای افرادی که می خواهند پست هایی را در هر زمینه ای به عهده بگیرند ضروری دانسته اند چراکه آنها را برای ادای وظیفه و موفقیت در آن کمک خواهد کرد.
ایشان یک سخنی که سابقا گفته بود را یادآوری کرد و آن این که تمام رهبرانی که در رهبری امت خود موفق شده اند قبل از ورود به جامعه، دوره ای را وارد اعتکاف شده اند در رأس همه آنها پیامبر اکرم (صلى الله علیه واله) بود ایشان قبل از مبعوث شدن در غار حراء اعتکاف می گرفت و به عبادت می پرداخت، و علما نیز بر سنت او عمل کرده اند همچون امام خمینی (رضوان الله تعالى علیه) و شهید صدر دوم (رضوان الله تعالى علیه) که در دهه هشتاد قرن گذشته که مانند حصر خانگی به دور از جامعه زندگی را گذراند و در آن دوره بهره بسیاری در تربیت و تهذیب نفس خود برد و این قبل از دهه نهم بود و قبل از قبول مسئولیت مرجعیت از سوی ایشان بود.
و همچنین ایشان زمانی که شنید این موسسه یک مجموعه هشت جلدی در موضوع اعتکاف و آداب و آثار آن و مطالب دیگری در موضوعات مرتبط با آن گردآوری کرده است تعجب نکرده اند که تنها این واژه یک بار در قرآن آمده است {وَالْعَاکِفِینَ} (بقره: ۱۲۵) چراکه واژهای قرآن کریم مفاهیم و معانی بیشماری را در خود دارد.
و ایشان به مؤمنین توصیه کرد که از روزهای باقیمانده ماه رمضان برای اعتکاف در مساجد اصلی شهرهای مختلف استفاده کنند تا از آثار معنوی و برکاتی که خداوند برای آن در نظر گرفته است، بهره‌مند شوند.
ایشان در سال ۲۰۰۷ در سخنانی مردم را در راستای احیای سنّت اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان دعوت کرد و کتاب اعتکاف از رساله‌ی عملیه او بنام “سبل السلام” قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان سال ۱۴۲۸ قمری چاپ شد تا مؤمنین با آداب و احکام این سنت مبارک آشنا شوند.

بسمه تعالى

المرجع الیعقوبی: یحث على اغتنام الأیام المتبقیه من شهر رمضان لإقامه سنه الاعتکاف

أکدّ سماحه المرجع الدینی الشیخ محمد الیعقوبی (دام ظله) على أهمیه إقامه سُنّه الاعتکاف المبارکه فی العراق والدول الإسلامیه والتی لا زالت تقام بشکل محدود لا یتناسب مع أهمیتها وتأثیرها الکبیر فی البناء الروحی والمعنوی والفکری وقال سماحتُهُ: لا غرو أن یصفها أحد الأعلام (سُنّه الاعتکاف) بـ (أم العبادات) لأنها جامعه لجمله من أهم العبادات فی الإسلام، وتزداد أهمیتها بملاحظه وقتها وهو العشر الأخیره من شهر رمضان المبارک والأیام الشریفه الأخرى فی رجب وشعبان والعشر الأوائل من ذی الحجه، بکل ما تختزنه من الفضل والشرف ففی الحدیث الصحیح عن الإمام الصادق (علیه السلام) قال: کان رسول الله (صلى الله علیه واله) إذا کان العشر الأواخر اعتکف فی المسجد وضربت له قبه من شعر وشمر المئزر وطوى فراشه[۱].

 جاء ذلک خلال استقباله[۲] للسید تکیه ئی رئیس مؤسسه الاعتکاف فی الجمهوریه الإسلامیه ونائبه والوفد المرافق له بمکتبه فی النجف الأشرف، وأثنى سماحتُهُ على الجهود الطیبه والنشاطات المبارکه التی تقوم بها هذه المؤسسه من خلال حملات التألیف والتوعیه والتحشید والترغیب بهذه الشعیره المبارکه وخلق ثقافه واسعه للتعریف والإحاطه بکل تفاصیلها أخلاقیاً وفقهیاً وأدبیاً واجتماعیاً.

وأشار سماحتُهُ إلى الثمرات والبرکات الکثیره لهذه السُنّه المبارکه فی حیاه القاده الذین یرومون القیام بنهضه دینیه أو اجتماعیه أو یتبوؤون مناصب قیادیه على کل المستویات إذ لا بد لهم أن یمارسوا هذه العباده لأنها تساعدهم وتؤهلهم للنجاح فی مجال عملهم.

وأستذکر سماحتهُ مضمون ما أوردهُ فی بعض کلماته السابقه، بأن کل القاده الذین نجحوا فی قیاده الأمه دخلوا فی مرحله الاعتکاف قبل أن یخرجوا إلى المجتمع وعلى رأسهم رسول الله (صلى الله علیه واله) حیث کان یتعبد ویعتکف فی غار حراء قبل أن یُبعث بالرساله وسار على هدیه (صلى الله علیه واله)علماء الإسلام  کالسید الخمینی (رضوان الله تعالى علیه )، والسید الشهید الصدر الثانی (رضوان الله تعالى علیه) الذی قضى فتره الثمانینیات من القرن الماضی بما یشبه الإقامه الجبریه والانعزال عن الناس حیث استفاد منها کثیراً فی تربیه وتهذیب نفسه، قبل تصدیه للمسؤولیه فی مطلع التسعینیات.

ولما علم سماحه المرجع الیعقوبی بأن المؤسسه أصدرت موسوعه بثمانیه مجلدات عن أحکام الاعتکاف وآدابه وآثاره والجوانب الأخرى المتعلقه به لم یستغرب ورود ذلک فی کلمه واحده من القران الکریم {وَالْعَاکِفِینَ} (البقره: ۱۲۵) فإن مفردات القران الکریم تستبطن ما لا نهایه له من المعانی.

ودعا سماحتهُ المؤمنین الى اغتنام الأیام المتبقیه من شهر رمضان لإقامه سُنّه الاعتکاف فی المساجد الرئیسیه فی المدن المختلفه للتزود من الآثار المعنویه والبرکات التی یفیضها الله تبارک وتعالى على کل من حباه بهذا النداء المقدس.

وکان سماحتهُ قد دعا فی خطاب سابق عام ۲۰۰۷ إلى إحیاء سُنّه الاعتکاف فی العشر الأواخر من شهر رمضان وبادر إلى طبع کتاب الاعتکاف من رسالته العملیه سبل السلام قبل حلول شهر رمضان المبارک من العام ۱۴۲۸ لیتفقه المؤمنون بأحکام وآداب هذه الشعیره المبارکه.


[۱] – الکافی – الشیخ الکلینی – ج ۴ – الصفحه ١٧۵

[۲] – لیله ۲۲ من شهر رمضان المبارک ۱۴۴۵هـ الموافق ۱-۴-۲۰۲۴.

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار