استفتاء: جبران نقص نماز شکسته مسافر

بسمه تعالى
استفتاء: جبران نقص نماز شکسته مسافر

 

مستحب است مسافری که نمازهای چهار رکعتی خود را شکسته و دو رکعتی می خواند و آن نماز ظهر و عصر و عشاء هستند، بعد از نماز شکسته سی مرتبه (سبحان الله و الحمد لله و لا إله الا الله و الله أکبر) بگوید تا نقص معنوی آن را جبران سازد، دلیل آن روایتی است که مروزی از امام هادی (علیه السلام) نقل می کند که ایشان فرمود: (یجب على المسافر أن یقول دبر کل صلاه یقصّر فیها: سبحان الله و الحمد لله و لا إله الا الله و الله أکبر، ثلاثین مره لتمام الصلاه) ([۱]). بر مسافر واجب است بعد از هر نماز شکسته ای که می خواند سی مرتبه بگوید (سبحان الله و الحمد لله و لا إله الا الله و الله أکبر) تا نمازش کامل شود. و نزد فقیهان استدلال بر استحباب آن معروف است.
و از رجاء ابن ابى ضحاک -فرمانده سپاه عباسی که همراه با امام رضا (علیه السلام) از مدینه به مرو حرکت کرد هنگامی که مأمون ایشان را خواست – روایت شده که او در سفر همراه با امام رضا (علیه السلام) بود و امام (علیه السلام) پس از هر نماز شکسته ای که بجا می آورد سی مرتبه (سبحان الله و الحمد لله و لا إله الا الله و الله أکبر) می گفتند و می فرمود این کامل کننده نماز است ([۲]).
و آنچه به انجام این تسبیح ترغیب می کند ثواب و پاداشی که از حضرت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که فرمود (من قال: سبحان الله غرس الله له بها شجره فی الجنه و من قال: الحمد لله غرس الله له بها شجره فی الجنه و من قال: لا إله إلا الله غرس الله له بها شجره فی الجنه، و من قال: الله أکبر غرس الله له بها شجره فی الجنه، فقال رجل من قریش: یا رسول الله إن شجرنا فی الجنه لکثیر، قال: نعم، و لکن إیاکم أن ترسلوا علیها نیراناً فتحرقوها، و ذلک أن الله عز وجل یقول: ” یا أیها الذین آمنوا أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و لا تبطلوا أعمالکم. “([۳]) هر که «سبحان الله» گوید خداوند برای او درختی با آن ذکر در بهشت برویاند و هر که «الحمد لله» گوید خداوند برای او درختی با آن ذکر در بهشت برویاند و هر که «لا اله الا الله» گوید خداوند برای او درختی با آن ذکر در بهشت برویاند و هر که «الله اکبر» گوید خداوند برای او درختی با آن ذکر در بهشت برویاند. مردی از قبیله قریش عرض کرد: ای رسول خدا، بنا بر فرموده شما درختان ما در بهشت بسیار است. پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: آری، ولی مواظب باشید از اینکه آتشی بفرستید و درختان را بسوزانید و این از آن رو است که خداوند متعال می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا فرمان پذیرید و از پیامبر او نیز فرمان برید و کرده های خویش را تباه نسازید». مراد حضرت (ص) از آتش های سوزاننده اعمال نیک، گناهانی مانند غیبت و نگاه آلوده و اذیت و آزار دیگران و نظیر آن است.
از خداوند متعال مسألت داریم که با رحمت و کرم خود کوتاهی ها و کم کاری هایمان را بر ما ببخشد و با فضل و احسان خود با ما رفتار کند.

 


۱- وسائل الشیعه: ۸/۵۲۳
[۲]- وسائل الشیعه:۸/۵۲۳.
[۳] – بحار الأنوار ٩٠،ص١۶٨.

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار