استفتاء در مورد مناسک حج با وجود مخالفت قطعیه

استفتاء در مورد مناسک حج با وجود مخالفت قطعیه

بسمه تعالی

با حمد و سپاس از پروردگار متعال و درود بر پیامبر خاتم و اهل بیت طاهر ایشان علیهم السلام.

به ما خبر رسید که حجاج بیت الله الحرام و مهمانان خداوند متعال به دلیل اختلاف در حلول اول ماه قمری، باور به مخالفت با واقع دارد که این موجب آشفتگی خاطر آنها شده است یعنی احتمال مطابقت با واقع نمی دهند تا قائل به إجزاء طبق مبانى برخى از بزرگان همچون آیت الله العظمی خوئی (قدس سره) شد.

و ما به مهمانان خانه خداوند متعال اطمینان خاطر می دهیم که ادله بر مجزی بودن وقوفین طبق فتوای عامه هر چند علم به مخالفت قطعیه پیدا کنیم دلالت می کند، و سیره امامان معصوم (ع) هم بر همین گونه بود که با آنها حج می کردند هرچند با هم اختلاف پیدا می کردند، و حکم امام معصوم قطعا نشان دهنده واقع است پس مخالفت با او یعنی ممخالفت قطعی، لذا نیازی به اشتراط موافقت احتمالی وجود ندارد.

اما بقیه مناسک در منی، اگر امکان احتیاط در آنها با آن روشی که آقایان روحانی کاروان حج بیان کرده اند وجود دارد بهتر است همان انجام شود، و اگر به دلیل مخالفت با قوانین حاکم ضرری بوجود آید بدون نیاز به احتیاط یعنی جمع میان آندو، طبق زمان و وقت آنها أدا شود و وجه احتیاط با توجه به دلیل وقوفین است و نه بجهت وجود مخالفت قطعی.

خداوند متعال همه را موفق بدارد و حجاج بیت الله الحرام را بر ادای مناسک حج به بهترین و کاملترین صورت کمک کند و از آنها بپذیرد و آنها را سالم و با دست پر به خانه هایشان برگرداند، و از آنها التماس دعا و زیارت داریم.

محمد یعقوبی/ نجف اشرف

۷/ ذی الحجه/ ۱۴۴۳

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار