روز ظهور مبارک را نزدیک کنیم

بسمه تعالی

بیانیه مرجع عالیقدر آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی (دام ظله) به مناسبت حلول شب نیمه شعبان و سالروز میلاد مصلح بزرگ حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه)

روز ظهور مبارک را نزدیک کنیم

بشریت انتظار آگاهی دادن مصلح بزرگ (ارواحنا له الفداء) و معرفی کردن خود است و تشنگی دیدار و دیدن رهبری آسمانی او برای به سامان رساندن جهان بیشتر می شود چراکه ظلم، ستم، استکبار، انحراف، گمراهی، سردمداری احمقان و بی مایگان، و مسلط شدن مافیاهای سودجو و خرابکار پشت پرده سیاستهای جهانی، بشریت را به زحمت و درد و رنج کشانده است و موجب ترس، استرس، یاس و نومیدی، دلسردی و بیماریهای روانی گشته و آنها را آشفته ساخته است.
ما امروزه در دوران جاهلیت دوم (مدرن) زندگی می کنیم همانی است که از کلام خداوند متعال فهمیده می شود که فرمود: و همچون دوران جاهلیّت نخستین ظاهر نشوید {وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَى} (احزاب: ۳۳)، که در آن اشاره به جاهلیت دیگری است که در آینده خواهد آمد، که در آن بشریت به جایی رسید که شرم آور تر از آنچه که گذشتگان رفتار می کردند و علاوه بر همه فسادها و گمراهی های گذشتگان، تباهی های دیگری افزوده و به آن رسمیت بخشیدند و قوانینی برای حمایت از آن و منع انتقاد و بررسی آن وضع کردند همانند همجنسگرایی و تغییر جنسیت کودکان و حتی خودکشی تحت عنوان (مرگ ترحم آمیز) که برای آن مراکز ویزیت بهداشتی ویژه قرار دادند.
خداوند متعال در دوران های مختلف تاریخی بشریت مانند این، انبیاء و پیامبران خود را می فرستاد تا آنجا که به صد و بیست و چهار هزار عدد رسیدند تا از بشریت دستگیری کرده و آنان را نجات دهند و رشد و آگاهی را به آنان برگردانند و حیات به جانها باز دمیده شود و فطرت را بیدار سازند، اما پس از بعثت پیامبر اکرم (صلى الله علیه واله وسلم) خاتم انبیاء دیگر نبوت و رسالتی نیست و وظیفه هدایت امت و اصلاح امور و رهبری آن به سوی سعادت و رستگاری در دوران غیبت به وارثان پیامبران که همان علمای عامل و بیدار و مخلص اند نهاده شده است.
اما اصلاح جهانی و تحقق وعده اللهی در تمکین و اقتدار و جانشینی مومنان و مسلط شدن بر تمام دستگاه ها و سازمان های رسمی {لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ} تا آن را بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد (فتح: ۲۸)، این هدف تنها با وجود امام مهدی موعود (علیه السلام) محقق خواهد شد.
آنچه از برادران و خواهران مؤمن در سراسر جهان انتظار می رود گردهمایی میلیونی در شب نیمه شعبان در حرم سرور آزادگان امام حسین (علیه السلام) و دیگر مومنانی در مکه مکرمه و در مسجد مطهر نبوی و زائران امیر المومنین (علیه السلام) و دیگر حرم های مطهر و بقاع مقدس با صداقت و اخلاص و حسرت ناله زنند و از خداوند متعال بخواهند ظهور دردانه پیامبر خاتم و اهل بیت طاهرش (صلى الله علیهم أجمعین) را هرچه زودتر برساند.
از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمود: هنگامى که سختى بنى اسرائیل به درازا کشید، آنان چهل روز به گریه و ناله پرداختند که به دنبال آن، خداوند به موسى وحى کرد که آنان را از چنگ فرعون برهاند و اینگونه بود که صد و هفتاد سال[۱] از عذابشان کاسته شد. شما شیعیان نیز اگر این‌گونه رفتار کنید، خداوند گره از کارتان می‌گشاید؛ امّا اگر بی‌تفاوت باشید، از مقدار زمانی که باید درگیر این مشکل باشید کاسته نخواهد شد[۲].
مسئله استسقاء و طلب نزول باران مهمتر از تعجیل فرج مبارک نیست، و در مستحبات نماز باران آمده است که به صحرا روند و بین مادران و شیرخوارگان جدایی بیندازند و میان حیوانات مادر و فرزندانشان فاصله بیندازند و با صداقت توبه کنند تا اینکه حالت اضطرار و مسکنت و حسرت ایجاد شود تا رحمت اللهی باریدن کند {أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ} (نمل: ۶۲) درخواست تعجیل فرج سزاوارتر است که با این حالت صورت بگیرد.
انتظار برای این حادثه بزرگ نیازمند آمادگی مناسب با آن است همانند دیگر آزمونهایی است که انسان منتظر دادن آن است[۳]، و این آمادگی با اخلاص برای خداوند متعال و ورع و تقوا و دین شناسی و آراستن خود به فضائل اخلاقی و پیروی از رهبران اللهی و ترک باطل و دنیا پرستی و امور بی مایه و پست محقق می شود {قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ} (الأنعام: ۱۵۸) بگو منتظر باشید که ما هم‌ منتظریم.

۱۴/شعبان المعظم/۱۴۴۴ برابر با ۷/۳/۲۰۲۳


[۱] – برای آنها استمرار عذاب و درد برای صد و هفتاد سال مقدر شده بود اما به خاطر توبه و ناله خداوند متعال این مدت را بر آنها بخشید و در کارشان گشایش کرد.
[۲] – بحار الانوار:۵۲/۱۳۲.
[۳] – مانند امتحانات و آزمونهای مدرسه.

بسمه تعالى

ألقى سماحه المرجع الدینی الشیخ محمد الیعقوبی (دام ظله) بیاناً بمناسبه حلول لیله النصف من شعبان المبارک وذکرى مولد المصلح العظیم الامام المهدی (عجل الله تعالى فرجه الشریف) وفیما یلی نصه:

لنقرِّب یوم الظهور المیمون

تترقب البشریه إعلان المصلح العظیم (ارواحنا له الفداء) عن نفسه الشریفه وتزداد لهفتها للقائه وقیادته الربانیه لمشروع إصلاحی شامل فقد أرهقها العدوان والظلم والاستکبار والانحراف والضلال وتسلّط الحمقى والتافهین وتحکّم مافیات الهلاک والخراب التی تدیر السیاسه العالمیه وتمسک بخیوطها، وارّقها الخوف والقلق والیأس والإحباط والامراض النفسیه.
إننا نعیش الیوم فی ظل الجاهلیه الثانیه التی تُفهم من لحن قوله تعالى {وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَى} (الأحزاب: ۳۳) فإن فیها إشاره الى جاهلیه أخرى آتیه، وقد انحدرت فیها البشریه الى فعل ما هو أسوأ مما قامت به تلک الأمم وجمعت کل مفاسدها وضلالاتها وزادت علیها وأضفت علیها شرعیه بما تسنُّ لها من قوانین لحمایتها ومنع انتقادها ومناقشتها، کالمثلیه وتغییر جنس الأطفال حتى اجازوا الانتحار تحت عنوان (القتل الرحیم) وانشأوا له عیادات طبیه خاصه.
وقد کان یبعث الله تعالى انبیاء ومرسلین فی مثل هذه المفاصل من تاریخ البشریه حتى بلغ عددهم مئه وأربعه وعشرین ألف نبی لیستنقذوا ما یمکن إنقاذه وإعاده الرشد الى الناس والحیاه الى ضمائرهم وإثاره فطرتهم السلیمه، أما بعد بعثه النبی (صلى الله علیه واله وسلم) خاتم الأنبیاء فانه لا نبوه ولا رساله، واوکلت وظیفه هدایه الأمه وإصلاحها وقیادتها نحو السعاده والفلاح فی عصر الغیبه الى ورثه الأنبیاء وهم العلماء العاملون الواعون المخلصون.
اما الإصلاح الشامل الکامل وتحقق وعد الله تعالى بالتمکین واستخلاف المؤمنین والهیمنه على سائر الأنظمه الوضعیه {لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ} (الفتح: ۲۸)، فانه یکون على ید الامام المهدی الموعود (علیه السلام).
فالمأمول من إخواننا المؤمنین واخواتنا المؤمنات فی سائر بقاع الأرض خصوصاً التجمع الملیونی لیله النصف من شعبان عند أبی الاحرار الامام الحسین السبط الشهید (علیه السلام) ومعهم المؤمنون المعتمرون عند الکعبه الشریفه والمسجد النبوی المطهر وزوار امیر المؤمنین (علیه السلام) وسائر العتبات المقدسه والبقاع المعظّمه أن یضجّوا بصدق وإخلاص ولهفه طالبین من الله تبارک وتعالى تعجیل ظهور بقیته الأعظم قره عین الرسول واله الطاهرین (صلى الله علیهم أجمعین).
روی عن الامام الصادق (علیه السلام) قوله: (فلما طال على بنی إسرائیل العذاب… ضجّوا وبکوا الى الله أربعین صباحاً فأوحى الله الى موسى وهارون أن یخلصَّهم من فرعون فحطّ عنهم سبعین ومائه[۱] سنه، هکذا أنتم لو فعلتم لفرّج الله عنّا. فأما إذا لم تکونوا فان الأمر ینتهی الى منتهاه)[۲].
إن قضیه الاستسقاء وطلب نزول المطر لیست أهم من تعجیل الظهور المیمون وقد ذُکِر فی مستحبات صلاه الاستسقاء ان یخرجوا الى صحراء ویفرّقوا بین الأمهات ورضعانها والحیوانات وصغارها وان یتوبوا بصدق لتتحقق حاله الاضطرار والمسکنه والتلهف لنزول الرحمه {أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ} (النمل: ۶۲) فالمطالبه بتعجیل الظهور أولى باستحضار هذه الحاله.
ان الترقب والانتظار لمثل هذا الحدث العظیم یستلزم الاستعداد المناسب له کأی اختبار ینتظر الانسان الدخول[۳] فیه، وإنما یتحقق الاستعداد بالإخلاص لله تعالى والورع والتفقه فی الدین والتحلی بالأخلاق الفاضله وطاعه القیاده الربانیه الرشیده والترفع عن الباطل وحب الدنیا وتوافه الأمور. {قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ} (الأنعام: ۱۵۸).

۱۴/شعبان المعظم/۱۴۴۴ الموافق ۷/۳/۲۰۲۳


[۱] – أی انهم کان مقدراً لهم استمرار العذاب والالم والشقاء مئه وسبعین سنه بحسب استحقاقهم لکنهم لما تابوا وضجوا وبکوا عجّل الله تعالى لهم الفرج کل هذه المده.
[۲] – بحار الانوار:۵۲/۱۳۲.
[۳] – کالامتحانات المدرسیه.

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار