در دیدار با کاروان نداء الأقصی – آیت الله العظمی یعقوبی: جایگزینی جز راهکار اسلامی در مقابله با دشمن در همه زمینه ها وجود ندارد

بسمه تعالی
در دیدار با کاروان نداء الأقصی – آیت الله العظمی یعقوبی: جایگزینی جز راهکار اسلامی در مقابله با دشمن در همه زمینه ها وجود ندارد.
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی (دام ظله) در دیدار با کاروان (نداء الأقصی) در دفتر خود در نجف اشرف (۱) که گروهی از علمای مجاهد شیعه و سنی از فلسطین و سوریه و لبنان در آن حضور پیدا کردند که با انگیزه برپایی موکبی در مسیر راهپیمایی زائران امام حسین (ع) و یادآوری نام قدس شریف و شعله ور ساختن روح جهاد برای بازپس گیری سرزمین های اشغالی در عراق حاضر شدند. بعد از اینکه حاضران انگیزه و اهداف خود از حضور در این راهپیمایی عظیم را بیان کردند از مشکلات مردم فلسطین و استقامت آنان گفتند؛ مرجع عالیقدر در ابتدای سخنان خود به مهمانان خیر مقدم گفتند و از برکات ویژگی های مکانی که در آن قرار گرفتند و همجواری با امیر المؤمنین (علیه السلام) گفتند کسی که دسیسه های یهود را در جنگ های صدر اسلام خاموش می کرد و همچنین ویژگی های زمانی که در آن هستند و آن یاد و ذکر قیام ابا عبدالله الحسین (علیه اسلام) نماد جهاد و مقاومت و مبارزه با ظلم و الگوی انقلابیون و منادیان آزادی انسان؛ پس از آن به سخنان خود اینگونه ادامه داد:
اقصی و قدس شریف اولین قبله و سومین حرمی است که از صدر اسلام دارای جایگاه ویژه در دل های مسلمانان دارد، مرجعیت در نجف اشرف(۲) برای مسئله فلسطین و قدس و اشغال اراضی آن از دیر باز اهتمام خاص و دغدغه ویژه داشت و دارد، مرجع و مصلح بزرگ مرحوم شیخ محمد حسین کاشف الغطاء (قدس سره) همان ابتدای مهاجرت یهود به سرزمین فلسطین پس از پیمان و بیانیه بالفور در سال ۱۹۱۷ م، خود در کنگره اسلامی در قدس که در سال (۱۹۳۱ م، ۱۳۵۰ه) برپا شد حضور یافت.
معظم له به همراهی و پشتیبانی و حمایت مرجعیت در نجف اشرف از فعالیت های جهادی ضد رژیم اشغالگر صهیونیستی در سال ۱۹۶۹ م هنگامیکه آن اعتراض پس از آتش سوزی مسجد الاقصی شروع شد اشاره کرد که مرجع بزرگ در نجف در آن زمان سید محسن حکیم (قدس سره) این واکنش را مبارک برشمرد و اذن صرف وجوهات شرعی را به مقلدین خود برای این فعالیت ها را دادند. و مرجعیت همیشه از واکنش اسلامی در مقابله با دشمنی که همیشه آتش جنگ را با توجه به باوری که دارد دامن می زند از راهکار مقابله اسلامی و باورهای آن دعوت می کند، اما سازمان های حاکم و نیروهای آن و فعالین آن شعارهای قوم عربی را سردادند که این به تنهایی تا مقرون به اسلام و ایمان نشود کافی نیست، و این باعث شد که مسلمانان غیر عرب از این میدان دور شوند چراکه آن را تنها یک مسئله عربی صرف معرفی کرده بودند.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به تغییر در معادلات اشاره کردند که در سال ۱۹۸۷م هنگامیکه جهاد اسلامی شروع شد جان دوباره ای گرفت و نیروی جدیدی به آن اضافه شد و آن همان چیزی که خداوند متعال در قرآن به آن اشاره کرده است (إنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَإِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَهٌ یَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یَفْقَهُونَ) ای پیامبر! مؤمنان را به جنگ برانگیز که اگر از شما بیست نفر صابر باشند بر دویست نفر چیره می شوند، و اگر از شما صد نفر [صابر] باشند بر هزار نفر از کافران چیره می شوند؛ زیرا آنان گروهی هستند [که حقایق توحید و قدرت خدا را] نمی فهمند. (الأنفال:۶۵) که خداوند دلیل آن را نفهمی آنان ذکر کرده است.
همچنین ایشان به تفاوت در قدرت نظامی با عنایت خداوند متعال اشاره کردند که در گذشته مجاهدان سینه های خود را سپر می کردند و تنها با سنگ در برابر گلوله مباره می کردند اما در عملیات اخیر سیف القدس هزاران موشک از طرف مجاهدان بر سر دشمنان و به سرزمین های اشغالی اصابت کرد و خرابی چشمگیری را برای آنها به بار آورد.
مهمانان در پایان این دیدار از حمایت ها و همراهی مرجعیت نجف اشرف از ابتد ا تا کنون ابراز خرسندی کردند و آن را بزرگترین پشتیبانی دانستند.

————————
۱- تاریخ دیدار روز دوشنبه ۱۲ صفر ۱۴۴۳ مطابق با ۲۰۲۱/۹/۲۰

۲- از معظم له چند اقدام و واکنش در خصوص مسئله فلسطین صادر شده است از جمله آنها:

الف) کتاب (نظره فی فلسفه الاحداث) حاوى نامه نگاری های متعددی میان معظم لهو استاد ایشان شهید صدر (قدس سره) در نیمه هشتاد میلادی قرن گذشته.

ب) پیام درگذشت شیخ احمد یاسین.

ج) بیانیه ای به مناسبت روز جهانی قدس.

همه آنهادر یک کتاب بنام (فلسطین والقدس فی ضمیر النجف الاشرف) گردآوری شده است.

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار