مرجع عالیقدر یعقوبی در دیدار با جوانان بر اهمیت داشتن روحیه ورود به صحنه مقابله فعال با تهدیدات فرهنگی و فکری در جوانان دانشگاهی تاکید کردند

بسمه تعالی
شنبه ۷ ربیع الثانی ۱۴۴۳
مرجع عالیقدر آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی (دام ظله) جوانان را تشویق کرد که در جایگاهی باشند که در سطح و توان مقابله با تهدیدات و مشکلات در زمینه های فرهنگی و اجتماعی قرار گیرند … در این میان خاطر نشان شدند که اگر جوانان خود را از لحاظ اندیشه و باورها مجهز سازند خود می توانند فعالانه در این زمینه ها کار و فعالیت کنند چه برسد که در میدان مقابله با تهدیدات ورود کنند، و دیگر منفعلانه واکنش نشان نمی دهند همانگونه که دشمن اینگونه می خواهد.
این سخنان با دانشجویان جوانی صورت گرفت که به محضر معظم له در دفتر ایشان در نجف اشرف رسیدند این نشست با مشارکت دانشجویانی که در دوره های هم افزایی همزیستی که موسسه فرهنگی (ملتقی العلم و الدین) در نجف اشرف برای دانشجویان جدید الورود برگزار شد و در راستای آماده سازی آنها برای ورود به صحنه های سرنوشت ساز و حل مشکلات در زمینه های مختلف صورت برگزار می شوند.
در این میان معظم له به نقاط مثبت و منفی تحصیل در این مقطع اشاره کردند که این مقطع متفاوت از مقاطع پیشین است در این دوره تنوع فکری و طبقاتی و اجتماعی و جهانبینی و منطقه ای و غیره وجود دارد و هر کدام در شخصیت فرد تاثیرگذار است و بر یافته های فکری و فرهنگی و …. او می افزاید و او را بالنده می سازند؛ در عین حال که ممکن است تهدید هم باشد و دانشجو باید آمادگی لازم برای مقاوت و مقابله با تاثیرات منفی را در خود ایجاد کند چرا که اندیشه های متفاوتی مطرح می شود که دنبال اقناع سازی است و می خواهند پیروانی را در آن زمینه ها داشته باشند.
و در این زمینه معظم له (دام ظله) از آیات قرآن استفاده و به نکاتی در این خصوص اشاره کردند از جمله به آیه ۶۲ سوره ص اشاره کردند که می فرماید: {وَقَالُوا مَا لَنَا لا نَرَى رِجَالا کُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الأَشْرَارِ} و می گویند: ما را چه شده که [مردان مؤمن و شایسته] ای که از اشرارشان می شمردیم، نمی بینیم. این آیه حال سرکشان و طاغوتیان از اهل آتش را توصیف می کند که به مومنین با چشم حقارت نگاه می کردند و به زشتی از آنها یاد می کردند و از اینکه آنها را در آتش جهنم نمی بینند در تعجب اند چون باورشان این بود که این مستضعفان باید در آتش و خود از اهل بهشت باشند؛ و این گفتگو در کنار گفتگوی بهشتیان آمده که آنها در آیات ۵۱ و ۵۲ سوره صافات می گویند: {قالَ قَائِلٌ مِنْهُمْ إِنِّی کَانَ لِی قَرِینٌ، یَقُولُ أَإِنَّکَ لَمِنَ الْمُصَدِّقِینَ} گوینده‌ای از آنان می گوید: همانا من [در دنیا] همنشینی داشتم. می‌گفت: آیا تو از آنها هستى که تصدیق مى‌کنند؟؛ و مومنان از خود در مورد کسانی که آنها را مسخره و مورد استهزاء قرار می داند و انواع فشارها را بر آنها وارد می کردند تا از باورهای بر حق خود دست بکشند می پرسند؛ و این از خسارت غیر قابل جبران آن گمراهان پرده بر می دارد و ادعاهای پوچ آنها را برملا می سازد.
همچنین ایشان به تلاش دشمن برای رسیدن به اهداف خود در تاثیرگذاری بر جوانان تا از باورهای خود و از پایبندی آنها به اخلاق و ارزشها بکاهد تا ایمان و اعتماد را از آنها سلب کنند اشاره کردند، مانند شبهات مطرح شده در مورد حجاب و مبارزه با آن با عناوین فریبنده ای مانند آزادی و حریت تا دختران با عفت و محجبه را فریب دهند؛ در ادامه بر پایبندی و استقامت جوانان بر باورها و اخلاق و ایمان که موجب مباهات و فخر و عزت است تاکید کردند و آنها را از آموزه های پروردگار برشمرد که با هدف و راستای حل مشکلات بشر و اصلاح حال آنها فرستاده شده تا خیر و برکت و سعادت را به ارمغان آورد. که در صورت التزام عملی همه این امر به دست می آید.

 

 

 

خلال لقاءه بجمع من الشباب المرجع الیعقوبی یؤکد على أهمیه امتلاک الشباب الجامعی لزمام المبادره فی میادین التحدیات الثقافیه والمواجهه الفکریه

بسمه تعالى

خلال لقاءه بجمع من الشباب المرجع الیعقوبی یؤکد على أهمیه امتلاک الشباب الجامعی لزمام المبادره فی  میادین التحدیات الثقافیه والمواجهه الفکریه.

السبت ۷ ربیع الآخر ۱۴۴۳

۱۳/۱۱/۲۰۲۱

حثّ سماحه المرجع الدینی الشیخ محمد الیعقوبی (دام ظله) الشباب على أن یکونوا بمستوى التحدیات التی تواجههم على الصعید الثقافی والاجتماعی.. مشیراً الى أن قیام الشباب بتحصین أنفسهم فکریاً وعقائدیاً سیمکّنهم من امتلاک زمام المبادره فی دعوه الاخرین إلى ما یؤمنون به فضلاً عن مواجهه التحدیات بفعالیه بعیداً عن الانفعال الذی یحاول العدو جرهم الیه.

جاء ذلک خلال کلمه ألقاها سماحته بمکتبه فی النجف الأشرف بوفد شبابی من المشارکین فی دورات المعایشه التی تقیمها مؤسسه ملتقى العلم والدین الثقافیه فی النجف الأشرف لطلبه الجامعات الجدد، حیث أشاد سماحته بمثل هذه النشاطات التی تطور قابلیات الشباب وتزودهم بالمفاتیح اللازمه لحل المشکلات التی تواجههم على مختلف الأصعده.

وفی سیاق الحدیث عن الاستعداد للدراسه الجامعیه تحدث سماحته عما تتسم به هذه المرحله من أمور تختلف عن سابقاتها کالتنوع الفکری والطبقی والاجتماعی والأیدیولوجی والجغرافی وغیره، لافتاً الى أن هذا التنوع له جانب إیجابی لمساهمته فی إنضاج شخصیه الفرد وإثراء ثقافته وتنمیه فکره.. کما أنه یشکل تحدیاً یستلزم الاستعداد والتهیئه لأن الفرد سیکون معرضاً لتأثیر الأفکار والثقافات الدخیله التی یحاول مروّجوها التأثیر على الآخرین من أجل تغییر قناعاتهم وجذبهم الى ساحتهم.

وفی الصدد ذاته بیّن سماحه المرجع (دام ظله) بعض الدروس المستفاده من قوله تعالى: {وَقَالُوا مَا لَنَا لا نَرَى رِجَالا کُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الأَشْرَارِ} (ص:۶۲) حیث تصف الآیه الکریمه حال الطغاه والمترفین من أهل النار والذین کانوا ینظرون الى المؤمنین بنظره دونیه ویصفوهم بأبشع الأوصاف، اذ یشعر أولئک بالاستغراب لعدم رؤیتهم للمؤمنین فی النار لاعتقادهم الراسخ بأن أولئک المستضعفین یستحقون العقاب وهم مستحقون للثواب! مُقارناً هذا الحوار مع الحوار الدائر بین أهل الجنه فی قوله تعالى: {قالَ قَائِلٌ مِنْهُمْ إِنِّی کَانَ لِی قَرِینٌ، یَقُولُ أَإِنَّکَ لَمِنَ الْمُصَدِّقِینَ} (الصافات: ۵۱-۵۲) حیث یتساءل المؤمنون عمّن کان یسخرُ منهم ویمارس مختلف أسالیب الضغط علیهم کی یتخلوا عن مبادئهم ومعتقداتهم الحقّه، وهو ما یعبّر عن إفلاس أولئک الضالین لأن وجود المؤمنین یحرجهم ویکشف زیف ادعاءاتهم.

کما تطرق سماحته الى جمله من تلک الشبهات التی یحاول العدو من خلالها التأثیر على الشباب وزعزعه ایمانهم وخلخله ثقتهم بما یعتقدون به من قیم ومبادئ إسلامیه ، مستشهداً ببعض الشبهات التی تطرح حول الحجاب تحت عنوان الحریه والانفتاح من أجل التأثیر سلبا على الفتیات المؤمنات العفیفات، مؤکداً على ضروره أن یتمسک الشباب والشابّات بقیمهم ومبادئهم التی تبعث على الفخر والاعتزاز کونها تشریعات إلهیه وضعها الله عزّوجل لحل مشاکل البشر وإصلاح حالهم لکی یعمّ الخیر والسعاده فی ظل التزام الجمیع بما له من حقوق وعلیه من واجبات.

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار