غنیمت دانستن فرصت عمر برای کارهای ثمربخش، مانند آموزش

باسمه تعالی
غنیمت دانستن فرصت عمر برای کارهای ثمربخش، مانند آموزش
جمعه، ۱۳ محرم ۱۴۴۴ ـ ۱۲ آگوست ۲۰۲۲
مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی یعقوبی ـ دام ظله ـ از جوانان و افرادی که در ابتدای عمر خود هستند، خواستند تا فرصت حضورشان در این دنیا را غنیمت بشمارند و برای رسیدن به درجات عالی و تقرّب به پروردگار متعال، بکوشند و گران‌بهاترین سرمایه‌ای را که خداوند به ایشان داده است ـ یعنی فرصت عمر ـ در این راه مصرف کنند تا به اموری دست یابند که در آخرت برایشان سودمند باشد و بر اعمال نیکشان بیفزاید؛ و وقت خود را در اموری که فایده و ارزشی در ترازوی اعمال انسان ندارند، تلف نکنند؛ و اوقات خود را با بازی و بیکاری و خواب بیش از حد و زیاده‌روی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سایر امور لهو و بی‌فایده، هدر ندهند.
معظم له این مطالب را در ضمن سخنرانی خود برای گروهی از اساتید و دانشجویان در شعبه‌های مراکز «فتیه أمیر المؤمنین علیه السلام» (جوانان امیرالمؤمنین علیه‌السلام) در دفتر خود در نجف اشرف بیان کردند.
ایشان به گروه دیگری که وضعیتشان بدتر از کم‌کاران و کوتاهی‌کنندگان است، اشاره کردند که خود را گرفتار معصیت الهی می‌کنند. ایشان حتی آن مقدار اندک عباداتی را هم که کسب کرده‌اند، از دست می‌دهند و مصداق واضح انسان ورشکسته می‌شوند که در حدیث شریفی به آن اشاره شده است. [۱] ایشان قشر مدرّسان و معلّمان مرد و زن را مخاطب قرار دادند و گفتند: شما مدرسان و معلمان باید بدانید که موقعیت باشرافت شما، فرصت بزرگی برای طاعت خداوند در اختیار شما قرار داده است که می‌توانید نسل‌هایی از دختران و پسران را به خوبی تربیت کنید تا صدقه‌ی جاریه‌ای برای شما در جامعه باشد؛ چرا که شغل شما پیش از آن‌که آموزشی باشد، تربیتی است و به شما «تربَوی» (اهل‌تربیت) می‌گویند و وزارت‌خانه‌ای که متکفّل امور شماست، «وزاره التربیه والتعلیم» است که عنوان تربیت در آن مقدّم داشته شده است. تأثیرگذاری شما در قلوب و اذهان دانش‌آموزان و دانش‌جویان بیش از والدین آن‌ها و بلکه بیش از هر آشنای دیگری است.
حدیث شریف پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله خطاب به امیرالمؤمنین علیه‌السلام را به یاد داشته باشید که وقتی ایشان را به یمن می‌فرستادند، به ایشان چنین سفارش کردند: «ای علی! به خدا قسم این‌که خداوند یک نفر را به دست تو هدایت کند، از هر آن‌چه خورشید بر آن طلوع کرده و غروب نموده، برایت بهتر است». [۲] آیت‌الله العظمی یعقوبی تأکید کردند فرصت ارشاد و بصیرت‌بخشی به دانش‌جویان، در اختیار همه‌ی استادان قرار دارد و نه فقط اساتید آموزش‌های دینی؛ زیرا اساتید متون آموزشی دیگر نیز می‌توانند موعظه‌ها و نصیحت‌ها و راهنمایی‌های اخلاقی و تربیتی را در درس‌های خود بگنجانند و دانش‌جویان را با رهبران حقیقی و اسوه‌های نیکویی که باید به آنان اقتدا کرد، آشنا کنند و به طور کلی، هر مطلبی را که می‌تواند عقاید و رفتار دانش‌جویان را رشد دهد، در میان آنان انتشار دهند. مخصوصاً در این زمان که ما هم‌چنان گرفتار شیوه‌های آموزشی‌ای هستیم که در رژیم‌های ظالم سابق بنیان گذاشته شده و ذهن و فکر و عقاید دانش‌جویان را به هم می‌ریزد و این شیوه‌ها باید اصلاح شوند.
ایشان این قشر مهم و اثربخش را تشویق کردند که برای بهره‌برداری از فرصت بزرگی که خداوند متعال برای ایشان فراهم کرده، با تمام توان بکوشند تا صحیفه‌های اعمالشان را با حسنات و اعمال مبارک همراه با نیت خالص و عمل نیکو پر کنند؛ زیرا تربیت انسان‌های صالح و باکفایت برای ساختن حکومتی متمدّن و پیشرفته که زندگی باکرامتی را برای مردم فراهم کند، یکی از نشانه‌های آشکار زمینه‌سازی برای حکومت عدل الهی به دستان با کفایت صاحب‌الزمان امام عصر ـ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ـ است.

[۱] روایت شده است که پیامبر خدا ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ روزی به اصحابشان فرمودند: «آیا می‌دانید ورشکسته کیست؟» گفتند: ورشکسته نزد ما کسی است که نه پولی دارد و نه کالایی! حضرت فرمودند: «ورشکسته‌ی واقعی در امت من کسی که روز قیامت با خودش نماز و روزه و زکات بیاورد، اما همزمان به این دشنام داده باشد و به دیگری تهمت ناروا زده باشد و مال کسی را خورده باشد و خون کسی را به ناحق ریخته باشد. در آن صورت، حسناتش به این‌ها داده می‌شود و اگر حسناتش پیش از تسویه‌حساب کامل به پایان رسید، از گناهان آنان برداشته شده، به او افزوده می‌شود و در نهایت در دوزخ می‌افتد». (تاریخ بغداد، ۴: ۲۴۲؛ کنزالعمال، ۴: ۲۳۶ ح۱۰۳۲۷)
[۲] میزان الحکمه، ۴: ۳۴۴۳.

 

بسمه تعالى

اغتنام العمر فی العمل المثمر… التعلیم نموذجاً

الجمعه ۱۳ محرم ۱۴۴۴

۱۲/۸/۲۰۲۲

‏دعا سماحه المرجع الدینی الشیخ محمد الیعقوبی (دام ظله) الشباب وغیرهم ممن هم فی مقتبل العمر إلى اغتنام فرصه وجودهم فی هذه الحیاه ونیل الدرجات العالیه والتقرب من الله تعالى باستثمار أثمن جوهره حباهم الله بها جل وعلا، وهی أعمارهم.. بکل ما ینتفع منه فی الآخره، والازدیاد من الأعمال الصالحه، وعدم تضیع الوقت فیما لا قیمه ولا وزن له فی المیزان الاعمال، وان لا یهدروا أوقاتهم فی العبث والفراغ وکثره النوم أو الاستغراق والإفراط فی متابعه مواقع التواصل وغیرها من الملهیات والمضیّعات.

‏جاء ذلک فی کلمه ألقاها سماحته (دام ظله) بوفدٍ من أساتذه وطلبه فروع ‏معاهد فتیه أمیر المؤمنین (علیه السلام) بمکتبه فی النجف الاشرف.

‏وتطرق سماحته (دام ظله) إلى الصنف الذی هو أسوأ حالاً من المفرّطین، وهم من أوقعوا أنفسهم ‏فی المعاصی لأنهم سیخسرون حتى هذا القلیل من الطاعات التی اکتسبوها.. فأصبحوا ‏ مصداقاً واضحاً للمفلَّس الذی ورد ذکره فی الحدیث الشریف([۱])

‏ثم وجه سماحته (دام ظله) کلامه إلى شریحه المدرسین والمعلمین من الرجال والنساء بقوله: وأنتم ـ معاشر المدرسین والمعلمین ـ لقد أُتیحت لکم فرصه عظیمه للطاعه من خلال موقعکم الشریف هذا الذی یمکنُّکم من تربیه أجیال من الصبیه والفتیان تربیه صالحه فیکونون صدقه جاریه لکم فی المجتمع، فمهنتکم تربویه قبل أن تکون تعلیمیه ویسمُّونکم (تربویین)، والوزاره التی ترعى شؤونکم هی وزاره التربیه ثم التعلیم، وان تأثیرکم فی نفوس الطلبه وعقولهم أکثر من والدیهم وأی شخص قریب لهم.

وتذکَّروا الحدیث الشریف عن النبی (صلى الله علیه وآله) وهو یوصی أمیر المؤمنین (علیه السلام) لما بعثه إلى الیمن: (یا علی، وأیم الله لأن یهدی الله على یدیک رجلاً خیر لک مما طلعت علیه الشمس وغربت) ([۲])

‏کما أکد سماحته أن فرصه الإرشاد والتوعیه متاحه لجمیع الأساتذه ولیست مختصه بمدرسی التربیه الدینیه، فإن مدرسّی المواد العلمیه یستطیعون تضمین دروسهم المواعظ والنصائح والتوجیهات الأخلاقیه والتربویه وتعریفهم بالقاده الحقیقیین والرموز الصالحه التی یجب أن یتأسوا بها، وبث کل ما من شأنه أن یرشّد عقائد وسلوک طلابهم، خاصه وأن المعاناه ‏مستمره من المناهج ‏الدراسیه التی وضعت أبّان ‏ حکم الأنظمه الجائره السابقه التی شوهت عقول الطلبه وأفکارهم وعقائدهم، وتحتاج إلى تصحیح.

‏کما حثّ سماحته (دام ظله) هذه الشریحه المهمه على بذل الوسع فی استثمار هذه الفرصه العظیمه التی هیئها الله تبارک وتعالى لهم، لیملئوا بها صحائف أعمالکم بالحسنات والمنجزات المبارکه المقرونه بإخلاص النیه وإحسان العمل، لأن إعداد الرجال الصالحین الاکفاء لبناء – دوله المتحضر – توفر الحیاه کریمه للناس، من أوضح معالم التمهید لدوله العدل الإلهی على ید الإمام صاحب العصر والزمان (عجل الله تعالى فرجه الشریف).

 

 رابط الکلمه الفدیویه من هنا


[۱] – روی أن النبی (صلى الله علیه واله وسلم) قال لأصحابه یوماً: أتدرون من المفلَّس؟ قالوا المفلَّس فینا من لا درهم له ولا متاع، فقال (صلى الله علیه واله وسلم): إن المفلَّس من أمتی من یأتی یوم القیامه بصلاه وصیام وزکاه، ویأتی وقد شتم هذا، وقذف هذا، وأکل مال هذا، وسفک دم هذا، فیعطى هذا من حسناته، وهذا من حسناته، فان فنیت حسناته قبل أن یقضى ما علیه أخذ من خطایاهم فطرحت علیه ثم طرح فی النار) تاریخ بغداد: ۴/۲۴۲، کنز العمال: ۴/۲۳۶ ح ۱۰۳۲۷

[۲] – میزان الحکمه: ج ۴ – ص ٣۴۴٣

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار