ضرورت پر کردن خلاءهای موجود با تبلیغ دینی

ضرورت پر کردن خلاءهای موجود با تبلیغ دینی
بسمه تعالی
یکشنبه ۱۴ صفر ۱۴۴۴
مطابق با ۱۱/۹/۲۰۲۲
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی (دام ظله) بر این نکته تاکید کردند که دعوت به سوی اهل بیت (علیهم السلام) و تمسک به آنها در حقیقت دعوت به سوی دین عظیم اسلام است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به آن مبعوث شد و آن را از سرچشمه و منبع اصلی دریافت کرد.
ایشان در سخنرانی که در گروهی از پیروان اهل بیت (علیهم السلام) از اقلیم کردستان عراق که به دیدار ایشان در دفتر معظم له در نجف اشرف آمده بودند ایراد فرمودند.
ایشان نعمت ولایت اهل بیت (علیهم السلام) را از بزرگترین و با عظمت ترین نعمت ها برشمردند و فرمودند که در تفسیر آیه مبارکه (وَأَمَّا بِنِعْمَهِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ) و اما نعمت پروردگارت را باز گو. ضحی ۱۱. اشاره به نعمت ولایت اهل بیت (علیهم السلام) که خداوند متعال ما را به سخن گفتن و نشر آن امر کرده است می باشد که آیه اکمال دین تکمیل کننده این معنا است که می فرماید (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دینا) امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما پذیرفتم. مائده۳.
همچنین ایشان به عنایت و توجهات اللهی در اداره کردن دین اسلامی و بقا و جاویدانی آن اشاره کردند که این دین از انحراف و کژی بوسیله اهل بیت (علیهم السلام) محفوظ ماند و خداوند دوازده امام را یکی پس از دیگری که هرکدام بهترین اهل زمان خود در علم و فضیلت بود و برترین اهل زمان خود بودند که حتی دشمنان آنها و حکام و طاغیان ستمگر هم به این حقیقت اعتراف کرده اند هرچند در عیان آن را انکار می کردند، می بینی در مواقع سختی به آنها پناه می آوردند تا از دانش آنها استفاده کنند و راه حل ها را از آنها می گرفتند تا از لغزشگاهها و تنگناهایی که با آن روبرو شدند به سلامت عبور کنند.
ایشان همچنین تاکید کردند که یکی از مظاهر روشن جاویدانی دین همان زیارت اربعین است که نقش بزرگی در رساندن آموزه های آسمانی و اصول نورانی دین اسلامی بوسیله و راه و روشی که اهل بیت علیهم السلام پیمودند دارد، اراده خداوند متعال به آن تعلق گرفته است که امام حسین (علیه السلام) گسترده ترین و روشنترین و نزدیکترین راه به وجدان و فطرت انسانی باشد، و جهان شروع به پرسشگری از این حادثه عجیب و شگفت کرد که زبانها از بیان آن عاجز و اندیشه ها از رسیدن به حقیقت آن درمانده اند. که حقیقت این تعلق و شیفتگی چیست؟ و این محبت و مودت زیبا و بی نظیر چیست؟ امام حسین (علیه السلام) با جان ملیونها نفر چکار کرد و آنها را که از ملل و قومیتها و کشورها و فرهنگهای مختلف هستند را باهم متحد کرد و دور هم جمع کرد؟ همچنین ضیافت و کرم و بخشش و ایثار عراقیها با همه وجود در خدمت و تکریم زائران موجب شگفتی است که در خدمت رسانی از هم سبقت می گیرند، سپس با اشک و اندوه آنها را بدرقه می کنند و وداع جانسوز از فراغ آنها را به نمایش می گذارند اینها همه فکر جهان را به خود مشغول ساخته است.
همچنین ایشان این کنش های بی نظیر را دری از درهای لطف اللهی توصیف کردند که موجب گسترش این راهپیمایی بزرگ در کشورهای مختلف جهان شد که طول برخی از آنها به کیلومترها می رسد. بدون شک این امر مصداق بارز و روشنی برای سخن حضرت زینب (علیها السلام) است که فرمود (به خداوند قسم یاد ما را نمی توانی از بین ببری) یعنی نمی توانی دین پیامبر اعظم حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) را از بین ببری.
همچنین ایشان بار دیگر بر این نکته تاکید کردند که باید تلاش و سعی جدی در نشر معارف و اسلام محمدی پاک و طاهر از طریق ائمه اهل بیت (علیهم السلام) در جای جای جهان با حکمت و و موعظه حسنه صورت بگیرد که موجب شناخت و جذب و دلدادگی مردم شود.
ایشان همچنین بر رفع موانع و مشکلات در شهرهای اقلیم کردستان عراق و مناطق نزدیک آن از جهت کمبود مبلغان و طلاب علوم دینی تاکید کردند. ایشان عامل و سبب آن را سیاستهای نظام سابق دانستند که آزادی ها را سرکوب می کرد و فعالیت های دینی را در تنگنا قرار می داد و هویت دینی را در کشور عزیز ما کمرنگ می کرد.
برای برون رفت از این مشکل باید تعداد زیادی از جوانان با بصیرت و متدین به حوزه های علمیه بپیوندند و ندای خداوند متعال را لبیک گویند که می فرماید (فلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ) چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند، تا در دین آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند! ایشان استفاده از ظرفیت تحصیل مجازی را فرصت خوبی دانستند و خاطر نشان شدند که مومنانی که شایستگی آنها از سوی فضلای مناطق خود احراز شود و انتخاب می شوند و نمی توانند به نجف اشرف مهاجرت کنند در شهرهای خود و از ظرفیت تحصیل از راه دور، درسهای خود را فرا بگیرند، و پس از گذراندن دورهای تحصیل می توان کارگروههای تبلیغی و ارشاد و آموزش احکام دینی را آغاز کرد و به وظیفه در روشنگری و رساندن پیام دین بپردازند و مشمول دعای امام معصوم (علیه السلام) شوند که فرمود (أحیوا أمرنا رحم الله من أحیا أمرنا) امر ما را زنده کنید خداوند رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند. و از ایشان سوال شد که امر شما چگونه احیا می شود؟ فرمود (تتعلّمون أحادیثنا وتعلّمونها الناس، فإنّهم لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا) سخنان ما را یاد بگیرید و به مردم آموزش دهید، چراکه آنها اگر محاسن سخنان ما را فراگیرند از ما پیروی می کنند.

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار