مرجع عالیقدر یعقوبی از وقوع در معامله اختیاری زیانبار برحذر داشتن و همه را از استفاده و بهره وری از تمام فرصتهای زندگی دعوت کردند

مرجع عالیقدر یعقوبی از وقوع در معامله اختیاری زیانبار برحذر داشتن و همه را از استفاده و بهره وری از تمام فرصتهای زندگی دعوت کردند
چهارشنبه ۹ ماه رجب ۱۴۴۴
برابر با ۲۰۲۳.۲.۱
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی (دام ظله) همه را از دست دادن فرصتهای فرمانبری و تضییع عمر که هیچ بهره و ارزشی در آخرت و واپسین انسان ندارد برحذر کردند، ایشان تاکید کردند که هر لحظه و ثانیه از زندگی را انسان می تواند به فرمانبری بزرگ و ذخیره معنوی عظیم تبدیل کند همانگونه که مثلا آن را با یک سبحان الله گفتن یا یک ذکر دیگری پر کند، این عمل ممکن است بیش از یک ثانیه از وقت انسان را نگیرد، اما همین ممکن است که نقش و ارزش بزرگی در حسابرسی روز قیامت زمانی که همه خوبی ها و بدی های او مساوی باشند داشته باشد که در آن زمان یک حسنه کفه ترازوی خوبی های او را سنگینتر می کند و به آن نیاز دارد و در آن هنگام حسرت ثانیه هایی را می کشد که ای کاش از آنها در ذکر و تسبیح در طول عمر و زندگی که آن را به تباهی تضییع کرده استفاده می کرد و احساس زیان و خسارت و حسرت تمام وجوش را فرا می گیرد.
ایشان در درس تفسیر هفتگی قرآن کریم که در جمع طلاب حوزه علمیه در دفتر خود در نجف اشرف در تفسیر آیه مبارکه (یَوْمَ یَجْمَعُکُمْ لِیَوْمِ ٱلْجَمْعِ ذَٰلِکَ یَوْمُ ٱلتَّغَابُنِ) از سوره تغابن آیه ۹ فرمودند.
معنی غبن (اینکه فردی در معامله حق طرف مقابل را به او ندهد و چیزی را مخفی کند) و روز تغابن یکی از نام های روز قیامت است، روز ظهور غبن و حسرت است که جز خسارت و زیان و پشیمانی ثمری ندارد، و یکی از روشن ترین مصادیق آن معاملات، معامله ای است که بندگان با خداوند متعال که همه را در عالم ذر جمع کرد بسته اند (وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِىٓ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ، قَالُواْ بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَآ، ۛأن تَقُولُواْ یَوْمَ ٱلْقِیَٰمَهِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَٰذَا غَٰفِلِینَ) (اعراف:۱۷۲) و هنگامى را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم، ذریه آنان را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت که آیا پروردگار شما نیستم؟ گفتند: «چرا، گواهى دادیم» تا مبادا روز قیامت بگویید ما از این امر غافل بودیم.
خداوند متعال از بندگانش تعهد گرفت که او را عبادت و اطاعت کنند و همه آنچه در زمین است برای آنها باشد تا مطابق راه و روش اللهی رفتار کنند تا بهشت که وسیعتر از زمین و آسمانها است برای آنها باشد، پس هر کس به این تعهد عمل کرد پاداش آن را دریافت می کند و رستگار و پیروز خواهد بود، اما زیانکار کسی است که حسرت و اندوه این معامله را می برد چون او پایبند به تعهداتش نبود و در آن معامله به خوبی رفتار نکرد.
همچنین ایشان به انواع و اقسام دیگر خسارت و زیان اشاره کردند از جمله ظهور و بروز جزای عملکرد برای مومنان و کافران منکر و تکذیب کننده به گونه ای که هیچکدام از دو گروه توقع و انتظار آن را نداشتند؛ گروه اول چنان سعادت و رستگاری و تکریم می بیند که به ذهنشان خطور نمی کرد، و گروه دوم آنچنان عذاب و خفت و خواری را می بینند که اصلا حساب آن را نکرده بود.
و نیز از جمله انواع خسارت، اینکه تغابن و خسارت و زیان ممکن است بین گمراه کنندگان و پیروان آنها باشد، عاملان گمراهی پیروان خود را از مسیر هدایت و حق دور کردند و پیروان هم رهبران خود را با فرمانبرداری و پایبندی کورکورانه موجب فریفته شدن و طغیان و سرکشی آنها شدند.
همچنین ایشان به شکل و نمونه دیگری از زیان و خسارت اشاره کردند که برای فهم آن نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد، و آن اینکه حتی خداباوران و مومنان نیز پس از اینکه پرده غفلت از روی دیدگان آنها زدوده می شود می بینند که خودشان هم فرصتهای بزرگی را از دست دادند که فرصت آن را داشتند که از آنها بهره وری کنند و درجات بالاتری را کسب کنند که آنها را به رضوان اللهی و خداوند متعال و اولیای بزرگ او نزدیکتر می کرد، اما آنها را ضایع کرده اند، پس هرکس پشتکار و پیشروی لازم را نداشته باشد و عملکرد نیکویی ذخیره نکند مغبون و زیان دیده است لذا در روایت است که (من تساوى یوماه فهو مغبون) هر کس دو روز او مساوی باشند مغبون و زیان دیده است، و در روایت دیگری (فإن المغبون من حُرِم قیام اللیل) زیانکار و مغبون کسی است که از شب زنده داری محروم است.
و این معنا را شهید صدر دوم (قدس سره) در یکی از نامه نگاریهای مخفی خود در دهه هشتاد میلادی به مرجع عالیقدر (دام ظله) که در سکونتگاه مخفی خود بود به آن اشاره کرده است. این نامه ها در کتابی به نام (قنادیل العارفین) به چاپ رسیده است که مرحوم شهید صدر دوم (قدس سره) در یکی از آن نامه ها می گوید: (و اما پشیمانی برای مومن پیش خواهد آمد نه برای کافر، کافر در آن روز مشغول درد و محنت های خود در آتش است و اما مومن لبان خود را از شدت پشیمانی و حسرت واندوه گاز می گیرد که زندگی خود در دنیا را که دار فرمانبرداری است از دست داد، و مانند چکاوک این طرف و آن طرف می پرد، و به ثوابی بیش از این اندازه دست پیدا نمی کند).
و ایشان در پایان درس تفسیر به دو مصداق عملی از غبن و خسارت در زندگی امروز ما که ممکن است گروه بزرگی از مردم از آن غافل شوند ذکر کرد، اول عدم استفاده از عمر اضافی که برای بدست آوردن ثواب و نیکی به آنها داده می شود که در روایت شریف آمده است که (اذا مات الانسان انقطع عنه عمله الا ثلاث، علم ینتفع به، صدقه جاریه، ولدٌ صالح یدعو له) وقتى انسان مى‌ میرد عملش قطع مى ‌شود و چیزى بر کارهاى خویش نمى ‌افزاید مگر از سه راه: اوّل آنکه از وى علمى به جاى مانده باشد که از آن نفعى برده شود. دوم اینکه صدقه ‌اى که به نیّت او به جریان افتد. سوم اینکه از وى فرزند صالحى بماند که برایش دعا کند. پس انسان با لطف خداوند متعال می تواند برای بعد از مرگ خود هم برنامه ای برای بدست آوردن اعمال نیکو و حسنات داشته باشد.
دوم وصیت کردن، در حدیثی از رسول اکرم (صل الله علیه واله وسلم) رسیده است که فرمود (ان الله تعالى تصدّق علیکم عند وفاتکم بثلث اموالکم، زیاده لکم فی اعمالکم) خداوند متعال یک سوم اموال شما را در هنگام وفاتتان به شما صدقه داده است تا بدین وسیله بر اعمال شما بیفزاید.
و این فرصت اضافه است برای اینکه انسان در کسب و تحصیل عمل صالح و رحمت بیکران الهی و برکات او حتی پس از مرگ و رحلت از این دنیا و قطع شدن راه عمل بتواند داشته باشد.

 

 


المرجع الیعقوبی یحذّر من الوقوع فی معامله الغبن الاختیاری ویدعو الى استثمار کل فرص الطاعه فی هذه الحیاه
الاربعاء ۹ رجب الأصب ۱۴۴۴
الموافق ۱/۲/۲۰۲۳
حذّر سماحه المرجع الدینی الشیخ محمد الیعقوبی (دام ظله) من تفویت فرص الطاعه وتضییع العمر بما لا خلاق له فی الاخره ولا وزن، مؤکداً ان کل ثانیه من حیاه الانسان یمکن ان یحولها الى طاعه عظیمه ورصید معنوی کبیر، کما لو شغلها بتسبیحه او ذکر معیّن، وقد لا یستغرق اکثر من ثانیه واحده من وقت الانسان، لکنها یمکن ان یکون لها دور خطیر فی حسابه یوم القیامه عندما تتساوى حسنات الانسان وسیئاته، فیحتاج الانسان الى حسنه لترجیح کفّه الحسنات، فیتحسّر على ثوانٍ یتمنى لو کان استثمرها فی تسبیحه من عمره الکثیر الذی أضاعه من دون فائده فیشعر بالغبن والحسره.
جاء ذلک خلال درس تفسیر القران الکریم الاسبوعی الذی یلقیه على جمع من طلبه الحوزه العلمیه بمکتبه فی النجف الأشرف فی ضوء الآیه الکریمه (‘یَوْمَ یَجْمَعُکُمْ لِیَوْمِ ٱلْجَمْعِ ۖ ذَٰلِکَ یَوْمُ ٱلتَّغَابُنِ) (التغابن:۹).
وأوضح سماحته (دام ظله) ان معنى الغبن (ان تبخس صاحبک فی معامله بینک وبینه بضربٍ من الإخفاء) ویوم التغابن هو أحد اسماء یوم القیامه یوم ظهور الغبن والحسره وما یترتب على ذلک من خساره وندامه ومن اوضح مصادیق هذه المعامله هی الصفقه التی عقدها الله تعالى مع عباده حینما جمعهم فی عالم الذر (وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنۢ بَنِىٓ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ ۖ قَالُواْ بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَآ ۛ أَن تَقُولُواْ یَوْمَ ٱلْقِیَٰمَهِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَٰذَا غَٰفِلِینَ) (الأعراف:۱۷۲)
فأخذ تعالى العهد على عباده ان یعبدوه ویطیعوه وان یکون لهم جمیع ما فی الأرض، على ان یسیروا وفق منهجه الربانی، ولهم الجنه التی عرضها السماوات والأرض، فمن وفى بهذه الصفقه ونال جزاءه الأوفى فهو الفائز وأما المغبون فهو فی حسره فی هذه الصفقه لأنه لم یلتزم بتعهداته فیها وفرّط فی امتیازات واستحقاقات تلک المبایعه.
وتطرق سماحتُهُ الى أشکال ووجوه اخرى من الغبن منها ظهور الجزاء یوم القیامه للمؤمنین والکافرین المکذبین بشکل لم یتوقعه کلا الفرقتین فالفریق الاول یرى من السعاده والحبور والتکریم مالم یخطر ببالهم اما الفریق الثانی فسیرون من العذاب والهوان والذلّه ما لم یکونوا یحتسبون.
ومنها ایضاً هو ان التغابن والبخس یمکن ان یکون بین المُضلّین واتباعهم، فالمضلّون أبعدوا اتباعهم عن الهدى والحق، والاتباع خدعوا قادتهم بالطاعه والانقیاد الاعمى فزادهم عتواً واستکباراً.
ثم لفت سماحتُهُ الى شکل آخر من اشکال الغبن یحتاج الى التفات وتأمّل، وهو ان نفس المؤمنین یشعرون بالغبن ایضاً لأنهم سیکتشفون بعد ارتفاع حجاب الغفله عن ابصارهم أنهم فوّتوا على أنفسهم فرصاً عظیمه للطاعه ولو استثمروها لحصلوا على درجه اعلى ومقاماً أرفع وقربٌ متزاید من رضوان الله تعلى واولیاءه العظام، فمن لم یتقدم باستمرار ویزید اعماله الصالحه فإنه مغبون ففی الحدیث (من تساوى یوماه فهو مغبون) وفی الحدیث (فإن المغبون من حُرِم قیام اللیل)
وهو المعنى الذی اشار له السید الشهید الصدر الثانی (قدس سره) فی إحدى رسائله السریه الى سماحه المرجع (دام ظله) ایام اقامته الجبریه فی منتصف ثمانینات القرن الماضی وطبعت فی کتاب (قنادیل العارفین) حیث قال (قدس سره) فیها: ( وأما الندم فهو للمؤمن لا للکافر، إن الکافر سوف یلهو بآلامه المبرحه فی النار وأما المؤمن فسیعض شفته ندماً من أنَّه قضى حیاته فی الدنیا (وهی بیت الطاعه)، یطفّر کالقُبّره ولم ینل الّا هذا المقدار من الثواب.
وختم سماحتُهُ (دام ظله) درس التفسیر بذکر مصداقین عملیین من الواقع المعاش للغبن ربما یغفل عنهما شطر کبیر من الناس الاول هو عدم استفادتهم من العمر الاضافی الذی یعطى لهم لاکتساب المزید من الحسنات وهو ما اشیر الیه فی الحدیث الشریف (اذا مات الانسان انقطع عنه عمله الا ثلاث، علم ینتفع به، صدقه جاریه، ولدٌ صالح یدعو له) فیستطیع الانسان بلطف الله تعالى ان یستمر فی اکتساب الحسنات حتى بعد وفاته.
والثانی هو ترک الوصیه، فقد ورد فی الحدیث الشریف عن الرسول (صل الله علیه واله وسلم) :(ان الله تعالى تصدّق علیکم عند وفاتکم بثلث اموالکم، زیاده لکم فی اعمالکم)
وهی فرصه إضافیه لاستمرار العمل الصالح واستمرار الرحمه الالهیه ونزول البرکات حتى بعد الارتحال عن هذه الدنیا وانقطاع العمل.

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار