مرجع عالیقدر یعقوبی: روشنگری حضرت زهرا (سلام الله علیها) درباره عوامل اعراض و دوری از حق

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی (دام ظله) در شنبه دوم جمادی الثانی ۱۴۴۵ برابر با ۱۶/۱۲/۲۰۲۳ سخنرانی سالانه فاطمی خود را در جمع هزاران زائر امیرالمومنین (علیه السلام) در میدان ثوره العشرین نجف اشرف که برای گرامی داشت و عرض تسلیت شهادت سرور زنان جهان حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) وارد نجف شده بودند ایراد کرد.
ایشان در این سخنرانی که با نام (روشنگری حضرت زهرا (سلام الله علیها) درباره عوامل اعراض و دوری از حق) که بر اساس آیه مبارکه {وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ} [سوره بروج: ۸] تاکید کردند که این سوره جایگاه قهرمانانه ای را توصیف می کند که بلندترین درجات صبر و پایداری بر باورهای دینی و اصول اعتقادی که در مقابل انواع روش های وحشیانه شکنجه و قتل، که مستکبران و طاغوتیان ضد مومنانی که بر حق ثابت قدم بودند بکار می گیرند را به تصویر درآورده است.
این آیه راز چرایی این رفتار ظالمانه مستکبران با مومنان، و دشمنی شان با آنها را بیان می کند و آن به دلیل ثبات قدم آنها بر توحید و یگانگی خداوند متعال و چنگ زدن به آیین او است و التزام آنها به آموزه های ربانی محکم در زندگیشان بود، آنها را به خاطر ارتکاب جریمه و گناه یا پایه گذاری بدعت یا نشر فساد نکشتند بلکه آنها از هرجهت بی گناه بودند.
همچنین ایشان در ادامه بیان داشتند که عامل اساسی در صبر و استقامت انسانی که ناتوان با پوست نازک صبر که پشه او را آزار می دهد همانگونه حضرت امیر (ع) او را اینگونه توصیف کرده است اما با این وجود حاضر شد که به آتش انداخته شود؟ ایمان و باور او به حق است که این نیرو را به او می بخشد. امام صادق (علیه السلام) فرمود: (ما ضعف بدن عما قویت علیه النیه) هیچ بدنى در انجام آنچه نیّتِ بر آن قوى باشد، ناتوان نیست. و خداوند او را بر آن کمک کرد به گونه ای که بهشت و نعمتهای خود را به او نشان دادد و او مشغول لذت بردن از آن شد و او را از ارتکاب و اسیر شدن به شهوتها و گناهان دور ساخت، و آتش جهنم را به او نشان داد و آتش دنیا و سختی های آن برای او سبک بشمار آمد.
ایشان خاطر نشان شدند که سرنوشت و عاقبت بد ظالمانی که در این سوره به آنها اشاره شد کردند که دامن همه کسانی که آتش فتنه را ایجاد می کنند می شود با هر عنوان و نامی که باشد مانند شبه افکنی های اعتقادی و فسادهای اخلاقی و انحرافهای فکری و اجتماعی و همچنین فسادهای مالی و نیرنگهای سیاسی و مانند آن.
ایشان فرمودند: آیات مبارکی که سرگذشت واقعه اخدود را بیان کردند به آیندگان و نسل های بعدی پیامهای روشنی را ابلاغ می کند که عظمت دین توحیدی و اسلام، و آن نعمتهایی که بوسیله آن بر انسانها منت فرمود بگونه ای که مستحق آن است که هرآنچه ارزش دارد را برای آن تقدیم کنند و غیر مسلمانان را برای تفکر و اندیشیدن منصفانه و بدون هیچ پیشداوری درباره این دین داشته باشد که چگونه به تربیت انسان می پردازد که در برابر ظلم ایستادگی کند و حق را یاری مرده و به آنان طمأنینه و آرامش دل و بزرگمنشی می دهد و به پیروان خود روح رضایت و تسلیم را بخشیده، در حالیکه در سخترین شرایط بسر می برند و این چیزی است که برای ملت مسلمان فلسطین در مسئله اخیر غزه رخ داد و جلوه های عاطفی آن را به عیان می بیند که مرد مصیبت زده را می بیند که با آرامش و تسلیم با بدن بی جان دختر کشته شده اش صحبت می کند و به او می گوید جان جانان؛ یا مادری که تنها عزیزش را گریه می کند که سالها منتظر او بود و برای بدست آوردنش اموال بسیار را پرداخته بود؛ یا کودکانی که آرامش بخش پدر و مادران خود در زیر آوارهای سنگین بین مرگ و زندگی بودند؛ اینها همه جلوه های عاطفی انسانی تاثیرگذار که همراه با حالت های صبر و استقامت بود و این اصرار بر رسیدن به حق وجدان عمومی و جهانی را به اهتزاز در آورد و غیر مسلمانان را وا داشت که با دین اسلام آشنا شوند که چه چیزی به آنها آرامش و رضا و تسلیم بخشید و این اصرار بر رسیدن به حقوق مشروع خود، و …. باعث شد عده ای از آنان اسلام آورند.
ایشان در پایان تاکید کردند: بر ما واجب است که ایثار و از خودگذشتگی بزرگ اهل بیت (علیهم السلام) و صبر و تحمل آنان در راه خدا و یاری حق را به جهانیان معرفی کنیم، بویژه آن سختی هایی که بر حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و فرزندش امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا گذشت، چراکه از هرآنچه سختی و مصیبت دیدند از آنچه در غزه گذشت دردناکتر بود و هر وجدان زنده ای را به درد می آورد، و این بهترین وسیله برای دعوت به اسلام اصیل محمدی است که اهل بیت پیامبر (سلام الله علیهم) آن را حفظ کردند و به آیندگان رساندند.

خاطر نشان شدند که از این رهگذر اهمیت احیای شعائر دینی و اثر بزرگ آن در حفظ و
بقای حق روشن می شود، پس همانگونه که خداوند متعال برای ما درد و رنج مومنان در گذشته را نقل می کند مانند شهدای حادثه اخدود تا با آن همراهی کنیم و از ظالمان یعنی دشمنان خدا و پیامبرش برائت بجوییم و آیین عدالت و استقامت و صلح و دوستی و کرامت انسان را گسترش دهیم. و ما باید همین رسالت در تعظیم شعائر اهل بیت عصمت (سلام الله علیهم) را ادا کنیم و مظلومیت آنان را یادآور شویم و به آن صرفا یک نگاه تاریخی نداشته باشیم که زمان آن سپری شده است.

 

المرجع الیعقوبی : السیده الزهراء (علیها السلام) تکشف سبب الاعراض عن الحق)  

بسمه تعالى

السبت: ۲جمادى الثانیه ۱۴۴۵ 

          ۱۶/۱۲/۲۰۲۳ 

ألقى سماحهُ المرجع الدینی الشیخ محمد الیعقوبی (دام ظله) خطابه الفاطمی السنوی فی الآلاف من زوار الامام أمیر المؤمنین (علیه السلام) فی ساحه ثوره العشرین الذین وفدوا الى النجف الاشرف بمناسبه ذکرى استشهاد سیده نساء العالمین السیده الزهراء (علیها السلام).   

وأکد سماحتُهُ فی خطابه الموسوم بـ (السیده الزهراء (علیها السلام) تکشف سبب الاعراض عن الحق) وفی ضوء الآیه الکریمه {وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ} [البروج: ۸] والتی تصف الموقف البطولی لإصحاب الاخدود الذی تتجلى فیه أسمى درجات الصبر والتمسک بالعقیده فی مواجهه أسالیب التعذیب الوحشی والقتل الذی یمارسه الطغاه المستکبرون ضد المؤمنین الثابتین على الحق. 

إنّ الآیه الکریمه (محل البحث) تکشف سرِّ نقمه أولئک الطغاه المستکبرین من المؤمنین ومعاداتهم لهم، وهو ثبات إیمانهم بالله تعالى وتمسکهم بشریعته والتزامهم بالمنهج الربانی القویم فی حیاتهم، فلم یقتلوهم لجریمه ارتکبوها أو بدعه أحدثوها أو فساد نشروه وهم أبرأ الناس من کل ذلک.

وبیّن سماحتُهُ العاملَ المهم والرئیسی الذی کان سبباً فی صبر الانسان الضعیف ذی الجلد الرقیق الذی تؤلمه البقّه کما وصفه أمیر المؤمنین (علیه السلام) ودفعه إلى الإقدام على الاحتراق بالنار؟ إنه إیمانه الراسخ بالحق الذی هو علیه قال الإمام الصادق (علیه السلام): (ما ضعف بدن عما قویت علیه النیه) وأعانه الله تعالى على ذلک بأن کشف له الجنه ونعیمها فهو منشغل بالتلذذ بها فوقته الوقوع فی أسر الشهوات وعصم نفسه من المعاصی، وأراه جهنم فهانت علیه نار الدنیا ومصائبها ومشاکلها.  

لافتاً الى العاقبه السیئه البائسه للظالمین المشار الیها فی سوره البروج تشمل کل مثیری الفتن ومسببیها باتجاهاتها المتنوعه کالشبهات العقائدیه والمفاسد الأخلاقیه والانحرافات الفکریه والاجتماعیه والاغراءات المالیه والخدع السیاسیه وغیرها. 

وقال سماحتهُ: إنّ الآیاتِ الکریمهَ التی حکت حادثه الاخدود توصل رساله واضحه بعظّمه دین التوحید والإسلام وما أنعم الله تعالى به من المنّه بحیث یستحق کل هذه التضحیات ولیدفع غیر المسلمین إلى التأمل فی هذا الدین بإنصاف وموضوعیه لیعرفوا کیف یربّی أبناءه، ویجعلهم فی أرقى حالات الرضا والتسلیم وهم یتعرضون لأشد ألوان المحن والمصائب، وهذا ما حصل للشعب الفلسطینی المسلم فی أحداث غزه الأخیره فإن المشاهد العاطفیه للجد الذی یودِّع حفیدته بهدوء وتسلیم وهو یقبلّها ویصفها بأنها روح الروح والأم التی تنعى وحیدها الذی انتظرته سنین وأنفقت الأموال حتى ترزقه، والأطفال الذین یطمئنون آبائهم وأمهاتهم وهم تحت الأنقاض الثقیله، هذه المشاهد العاطفیه الإنسانیه وما صاحبها من حالات الصبر والثبات والإصرار على نیل الحق هزّت ضمیر العالم ودفعت غیر المسلمین إلى التعرّف على دین الإسلام الذی ألهم أتباعه هذا السلوک السامی وأعتنق الإسلام عدد منهم. 

وفی نهایه خطابهِ أکدّ سماحتُهُ على ضروره إیصال صوت مدرسه أهل البیت (علیهم السلام) وتضحیاتهم الجسیمه من أجل الدین ونصره الحق الى العالم خصوصاً ما جرى على السیده فاطمه الزهراء (علیها السلام) وولدها الإمام الحسین (علیه السلام) فی یوم عاشوراء فإن ما لاقوه أفظع وأشدّ إیلاماً لکل ضمیر حی مما شاهدوه فی غزه، وستکون هذه أبلغ دعوه للإسلام المحمدی الأصیل الذی حفظه أهل البیت (علیهم السلام) وأوصلوه إلى الأجیال. 

لافتاً الى أهمیه إحیاء الشعائر الدینیه وأثرها الکبیر فی حفظ وإدامه الحق، فکما نقل الله تعالى لنا مظلومیه المؤمنین فی العصور السابقه کشهداء حادثه الأخدود لنتفاعل معها ونتبرأ من الظالمین أعداء الله تعالى ورسوله وننشر عقیده العداله والاستقامه والسلام وتکریم الإنسان فعلینا أن نؤدی نفس هذه الرساله فی تعظیم شعائر أهل بیت العصمه (سلام الله علیهم) والتذکیر بمظلومیتهم ولا ننظر إلیها على أنها مجرد حوادث تاریخیه انقضى زمانها.  

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار