مرجع عالیقدر حضرت آیت الله یعقوبی (حفظه الله): تبلیغ و دعوت به سوی خداوند متعال، رسالت همه انبیاء الهی (علیهم السلام) است. که این مهم جز با انتشار علم و آگاهی و بصیرت در میان مردم و به صورت گسترده، توسط حوزه‌های علمیه، انجام نمی‌شود

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله یعقوبی (حفظه الله): تبلیغ و دعوت به سوی خداوند متعال، رسالت همه انبیاء الهی (علیهم السلام) است. که این مهم جز با انتشار علم و آگاهی و بصیرت در میان مردم و به صورت گسترده، توسط حوزه‌های علمیه، انجام نمی‌شود.

بسمه تعالى

چهارشنبه

۳ صفر المظفر، ۱۴۴۴

مطابق با ۹ شهریور ۱۴۰۱ شمسی

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله شیخ محمد یعقوبی (دام ظله)، بر لزوم توجه به دو جنبه ملازم یکدیگر که در آیه «نفر» به آنها دعوت شده و هیچ گاه از هم جدا نمی‌شوند، یعنی طلب علم و دعوت به سوی خداوند متعال و تبلیغ احکام او، با دقت و قبول مسئولیت، تأکید کردند. آنجا که می‌فرماید:

«فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ‏ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُون؛ پس چرا از هر فرقه‏اى از آنان، دسته‏اى کوچ نمى‏کنند تا در دین آگاهى پیدا کنند و قوم خود را ـ وقتى به سوى آنان بازگشتند ـ بیم دهند؛ باشد که آنان بترسند؟»[۱]

ایشان در ضمن این دیدار ـ که در دفترشان در نجف اشرف و در جمع فضلا و طلاب، پیش از آغاز فعالیت تبلیغی خود در ایام زیارت مقدس اربعین ایراد فرمودند ـ از فرهنگ حاکم در حوزه‌های علمیه و میان بسیاری از طلاب اظهار تأسف کردند؛ کسانی که در انجام مسئولیت اولی که آیه شریفه بدان فرا می‌خواند یعنی طلب علم و تحصیل و اشتغال به دروس، کوتاهی می‌کنند. چه رسد به مسئولت دوم که دعوت به سوی خداوند متعال و تبلیغ احکام دین و اعتقادات صحیح و بالا بردن سطح آگاهی و بصیرت مردم است.

ایشان افزودند: این نوع تفکر، نشان از عدم درک آیه کریمه و کم کاری در تطبیق مصادیق آن در عرصه واقع و آنچه شارع مقدس اراده کرده و از زبان اهل بیت (علیهم السلام) بیان فرموده، دارد. در حدیث شریفی از امام صادق (علیه السلام) آمده است: «من آن مجالس را دوست دارم. پس امر ما را احیا کنید. رحمت خداوند بر کسی که امر ما را احیا کند».[۲]

در عیون اخبار الرضا (علیه السلام) آمده که هروی گوید: از حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضا (علیه السلام) شنیدم که می‌فرمود: «خداوند رحمت کند بنده‌ای را که امر ما را احیا کند». به ایشان عرض کردم: امر شما چگونه احیا می‌شود؟ فرمود: «علوم ما را فرا می‌گیرد و به مردم می‌آموزد؛ چه آنکه اگر مردم محاسن سخن ما را می‌دانستند، قطعا از ما پیروی می‌کردند».[۳]

یعنی با آموختن علوم اهل بیت (علیهم السلام) و آموزش دادن آنها به مردم، امر آن بزرگواران زنده می‌شود.

این روشن‌ترین مصداقِ بقیه آیه شریفه نفر است: «تا قوم خود را ـ وقتى به سوى آنان بازگشتند ـ بیم دهند؛ باشد که آنان بترسند».

این بخش از آیه بیانگر آن است که تمرکز بر دروس و تحصیل، مادامی که با فهم درست از مسئولیت‌های خویش به عنوان طلبه علوم دینی، همراه نباشد کفایت نمی‌کند؛ زیرا که آن تنها نیمی از راه است و هدف اصلی با آن به تنهایی تأمین نمی‌شود. لذا باید پایبند به هدف بوده و به سوی آن حرکت کنیم.

تبلیغ دین، رسالت و وظیفه همه انبیاء الهی (علیهم السلام) است: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لَا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللهَ وَ کَفَى بِاللهِ حَسِیباً؛ همان کسانى که پیامهاى خدا را ابلاغ مى‏کنند و از او مى‏ترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند. و خدا براى حسابرسى کفایت مى‏کند».[۴]

با توجه به این امر، طلاب باید از آن بزرگواران (علیهم السلام) الگوبرداری کنند و به صفت شجاعت درآیند و از محدودیت‌ها و قیودی که توسط سنت‌های ساختگی ایجاد شده و در جامعه رواج پیدا کرده است و فاقد مبنای شرعی هستند، بلکه مخالفت سیره اهل بیت (علیهم السلام) می‌باشند، رها شوند.

این سیره و روش عالمان عامل است؛ کسانی که خود را برای خداوند متعال خالص کرده و جز او را مدّ نظر نداشته و نام خود را در صفحه تاریخ جاودان کردند. لذا آنچه برای دلسرد کردن اراده حوزه‌های علمیه و توجیه انجام ندادن وظیفه رسالت تبلیغی، گفته شده و می‌شود، خیال و از وسوسه‌های شیطان می‌باشد: «إِنَّمَا ذَلِکُمُ الشَّیْطَانُ یُخَوِّفُ أَوْلِیَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَ خَافُونِ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ؛ در واقع، این شیطان است که دوستانش را مى‏ترساند؛ پس اگر مؤمنید از آنان مترسید و از من بترسید».[۵]

معظم له از این وضعیت و گسترش فرهنگی که برخی برای تدام آن تلاش و بخش اعظم طلاب، بدون تفکر و تأمل از آن پیروی می‌کنند، ابراز تأسف کرد.

آنگاه در مقام پرسش فرمود: آیا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) خطیب نبودند؟ آیا امیر المؤمنین (علیه السلام) خطیب نبودند؟ آیا امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) خطیب نبودند؟ پس چرا گفتگوی مستقیم علماء با امت، نقص محسوب می‌شود؟! و چرا ملت مستقیماً به سخن رهبران خود گوش نمی‌دهد و آن را از سرچشمه زلالش نمی‌گیرد؟

حال آنکه ما میراث امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) را در اختیار داریم. از جمله توصیه‌های آن حضرت به عامل خود در مکه، قثم بن عباس این است:  «بین تو و مردم پیام رسانى جز زبانت، و دربانى جز چهره‏ات نباشد»[۶].

یعنی مردم باید مستقیم و بدون واسطه‌ای که به نمایندگی از تو صحبت می‌کند، سخنت را بشنوند. این سیاست امیرالمؤمنین (علیه السلام) و ادب اهل بیت (علیهم السلام) است که شایسته پیروی و استفاده می‌باشد.

آیت الله یعقوبی (دام ظله) دوباره تأکید کردند: باید از فضای زیارت مبارک اربعین، برای دعوت به سوی خداوند متعال، آگاهی بخشی مردم و هدایت آنها و کنار گذاشتن همه عوامل تفرقه و جدایی استفاده کرد. مردم هر ساله منتظر این زیارت هستند و یک فرصت عالی برای میلیونها نفر است تا با طلاب حوزه علمیه دیدار کنند و به صورت مستقیم سخن آنها را بشوند. موکب‌هایی که برای ارشاد و هدایت آماده شده را ببینند و فضای معنوی که خداوند بزرگ به پاس شهادت ابو الاحرار، امام حسین (علیه السلام) مرحمت کرده را درک کنند؛ زیرا مردم معمولا در طول سال از کانون‌های مذهبی دور بوده و به دغدغه‌های زندگی مشغولند.

همچنین این زیارت پربرکت به لطف خداوند و گذر زمان به یک اجتماع جهانی بزرگ تبدیل شده است که ملیت‌ها مختلف در آن گرد هم می‌آیند و عرصه‌ای باز، برای دعوت به سوی خدای متعال و گسترش آگاهی و معرفت است.

شاهد آن، روایت شریفی است که حضرت زهراء (سلام الله علیها) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل کرده است. ایشان می‌فرماید: از پدرم شنیدم که می‌فرمودند: «علمای شیعیان ما آنگاه که در قیامت محشور می‌شوند، بر اساس زیادی علمشان و بر اساس تلاشی که در راه ارشاد بندگان خدا متحمل شده‌اند، خلعت‌های کرامت الهی پوشانده می‌شوند. تا جایی که به برخی از آنها، به اندازه یک میلیون حلّه نور افکنده شود. سپس منادی پروردگار ما ندا می‌دهد: «ای سرپرستان ایتام آل محمد (صلی الله علیه و آله)! و ای کسانی که شأن و منزلت آنها را بالا بردید، آن هنگام که از پدرانشان (امامان) جدا بوده‌اند!».[۷]

در این حدیث شریف، به دو امر مهم اشاره شده است که شرط به دست آوردن خلعت کرامت است: اولی «کثرت علوم آنها» است. که این به تنهایی برای رسیدن به مطلوب کافی نیست، بلکه مثلاً «علّامه» شدن، تنها به خود طالب علم سود می‌بخشد یا اینکه می‌تواند دروس سطوح عالی مانند کفایه و مکاسب را تدریس کند و تعدادی شاگرد دور او جمع شوند.

پس این مورد مادامی که با شرط دوم یعنی تلاش برای ارشاد بندگان خدا، همراه نشود، به تنهایی کافی نیست و در واقع هدف مهمتر و منظور از مورد اول می‌باشد.

در ادامه، روایت می‌فرماید: ای سرپرستان ایتام آل محمد و ای کسانی که شأن و منزلت آنها را، آن هنگام که از پدرانشان یعنی امامان جدا بوده‌اند، بالا بردید. این مردم یتیمانی هستند که از پدران اصلی خود جدا شده‌اند و از برکت ایشان محروم گشته‌اند؛ زیرا در روایت دیگری از وجود مقدس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) است که فرمودند: «علی جان! من و تو، دو پدر این امت هستیم».[۸]

آنگاه در ادامه، مرجع عالیقدر، جمع فضلا و اساتید حوزه علمیه حاضر در جلسه را مورد خطاب قرار داده و فرمودند: بنابر روایت شریف، شما علما، وارثان انبیاء هستید: «العلماء ورثه الأنبیاء»[۹] و به مثابه پدران این امت می‌باشید و آنها «یتیمان» شما هستند و مسئولیتشان بر دوش شما است. پس عجله کنید و در هدایت و مراقبت آنان از هیچ کوششی دریغ نکنید. چه کسی می‌داند، شاید برخی از این یتیمان در روز قیامت جلوی ما را بگیرند و بگویند: من همسایه تو بودم، یا من همان بقالی بودم که از او خرید می‌کردی، من راننده تاکسی بودم که کرایه می‌کردی، یا اینکه همکار تو و یا همراه تو در سفر حج بودم. روزهایی را با هم گذراندیم، ولی تو فلان مسأله را به من یاد ندادی، وضو و نماز مرا درست نکردی، به این خیر رهنمون نشدی، از آن عمل زشت منعم نکردی و فلان نصیحت را نکردی و مانند آن.

بر این اساس می‌توانید حدس بزنید که چند نفر امکان دارد ما را در روز قیامت نگه دارند و درباره خود و حقشان مورد بازخواست واقع شویم؟

در پایان جلسه، آیت الله یعقوبی (دام ظه) مبلغان را به این دعوت کردند که نگاهی میدانی و از نزدیک داشته باشند تا بدانند که برای زائران ـ که دارای ملیت‌ها و گرایش‌های مختلف هستند ـ درباره چه چیزی باید صحبت کنند که متناسب با شرایط فعلی، مناسبت، چالش‌های معاصر، مسائل و مشکلات فکری، عقیدتی، اجتماعی و اخلاقی باشد. که در رأس همه امور، اقامه نماز جماعت در همه اوقات نماز و تشریح احکام شرعی مهم، مانند وضو و نماز و مراجعه به مرجع تقلید  جامع الشرائط است.

به علاوه باید سخنان پندآموز بگویند و به زائران نصیحت‌هایی را تقدیم کنند که در روزگاری که وسوسه‌های پی درپی، جهان اسلام را درنوردیده، به آنها سود رساند و گرفتار شبهات و دامها نشوند.

دیگر اینکه آگاهانه درباره حرکت امام حسین (علیه السلام) مطالعه کنند که ما در زیارت اربعین، آن سرور شهید را اینگونه توصیف می‌کنیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلالَهِ؛ خون قلب را در راه تو بخشید تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمرامی برهاند».[۱۰]

پس شایسته نیست که میلیونها زائر امام حسین (علیه السلام) در حالی به خانه و وطن خود بازگردند که توشه‌ای معنوی به دست نیاورده‌اند.

همچنین ایشان به یاد آوری حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و معرفی امر و ظهور مقدس آن جناب و راه‌های احیای آن، آماده سازی زمینه ظهور حضرتش به شکل درست، ردّ ادعاهایی که به اشکال مختلف به ایشان نسبت داده می‌شود، توصیه فرمودند.


[۱]. سوره توبه، آیه ۱۲۲.

[۲]. بحار الأنوار، ج۴۴، ص۲۸۲، حدیث ۱۴.

[۳]. عیون أخبار الرضا (علیه السلام)، ج۱، ص ۳۰۷.

[۴]. سوره احزاب، آیه ۳۹.

[۵]. سوره آل عمران، آیه ۱۷۵.

[۶]. نهج البلاغه، ۴۵۷.

[۷]. بحار الأنوار، ج ٧، ص ٢٢۵.

[۸]. بحار الأنوار، ج ۲۳، ص ۱۲۸.

[۹]. الکافی، ج۱، ص۳۲.

[۱۰]. مفاتیح الجنان، زیارت اربعین.


بسمه تعالى
الأربعاء: ۳ / صفر المظفر / ۱۴۴۴
الموافق ۳۱ / ۸ / ۲۰۲۲
أکّد المرجع الدینی سماحه الشیخ محمد الیعقوبی (دام ظله) على ضروره النظر بعین الاهتمام والمسؤولیه للجنبتین المتلازمتین اللتین دعت إلیهما آیه (النفر) الشریفه {فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ} (التوبه: ۱۲۲)، وعدم التفکیک بینهما بحالٍ من الأحوال، وهما طلب العلم والدعوه إلى الله وتبلیغ أحکامه.
وتأسّف سماحتُهُ (دام ظله) – خلالَ کلمهٍ ألقاها بمکتبهِ فی النجف الأشرف، على جمعٍ من الفضلاء وطلبه العلم، قبل شروعهم بمهمه التبلیغ الدینی، خلال أیام الزیاره الاربعینیه المبارکه- على الثقافه السائده فی أوساط الحوزه العلمیه وبین الکثیر من طلبه العلم حیث یُقصِرون إهتمامهم على المسؤولیه الأولى التی دعت الیها الآیه الکریمه، وهی طلب العلم والتحصیل والاشتغال بالدروس فقط، دون النظر الى المسؤولیه الأخرى، وهی الدعوه الى الله تعالى وتبلیغ أحکام الدین والعقائد الحقه، وتوعیه الناس وتبصرتهم.
وأعتبر سماحتُهُ (دام ظله) أن هذا النمط من التفکیر یکشف عن قصورٍ فی فهم هذه الآیه الکریمه وخللٍ فی تطبیق مصادیقها على أرض الواقع، کإبتعاد عن ما أرادهُ الشارع المقدس عبر الموروث الروائی عن أئمه اهل البیت (ع)، إذ ورد فی الحدیث الشریف عن الإمام الصادق (ع) (إن تلک المجالس أحبها، فأحیوا أمرنا، فرحم الله من أحیا أمرنا)([۱]).
وروى الهروی فی عیون أخبار الرضا (ع) قال: (سمعت أبا الحسن علی بن موسى الرضا (علیه السلام) یقول: رحم الله عبد أحیا أمرنا فقلت له: وکیف یحیی أمرکم؟ قال: یتعلم علومنا ویعلمها الناس، فإن الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا)([۲])
وهذا من أوضح مصادیق تتمه الآیه الکریمه (وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ)، لافتاً الى عدم کفایه الانکِفاء على الدروس والتحصیل (لأن ذلک یمثل نصف الطریق، ولا تتحقق به الغایه أبداً) مالم یقترن بالفهم الصحیح لمسؤولیاتنا کطلبه علمٍ، فلنلتزم بها ونتحرک باتجاهها، على أوسع نطاق وبکلِ الوسائل المتاحه ( الممکنه).
وأوضح سماحتُهُ إن التبلیغ هو رساله الأنبیاء (ع) ووظیفتهم {الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا} (الأحزاب:۳۹)، وفی ضوء ذلک ینبغی لطلبه العلم أن یقتدوا بهم (ع) وأن یتحلّوا بالشجاعه وأن یخرجوا من ربقه القیود التی فرضتها التقالید الموضوعه وأصبحت متعارفه الآن، ولا أساس شرعیاً لها، بل هی خلاف سیره المعصومین (ع) وما جرى علیه الکثیر من العلماء العاملین الذین قالوا کلمتهم وأخلصوا لله تبارک وتعالى ولم یضعوا نصب أعینهم الا الله عز وجل فَخَلُدَ ذِکرهم فی سجل الخالدین وما قیل او یقال فی تثبیط عزائم الحوزه العلمیه، وتبریر قعودهم عن أداء رساله التبلیغ، وهمٌ من تسویلات الشیطان {إِنَّمَا ذَلِکُمُ الشَّیْطَانُ یُخَوِّفُ أَوْلِیَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ} (آل عمران: ۱۷۵)
وأبدى سماحته (دام ظله) أسفهُ لهذا الحال ولشیوع هذه (الثقافه) التی یعمل (البعض) على تکریسها فیجری علیها السواد الأکبر من طلبه العلم بطریقه السلوک الجمعی من دون تفکیر أو تأمل.
وتساءل سماحتُهُ مستغرباً!! ألم یکن رسول الله (ص) خطیباً؟ ألم یکن أمیر المؤمنین (ع) خطیباً؟ ألم یکن الإمامان الحسن والحسین (ع) خطیبین؟! إذن فلماذا یعتبر حدیث العلماء المباشر مع الأمه نقصاً أو مثلبهً؟! ولماذا لا تسمع الامه مباشرهً من قادتها وتأخذ الکلام من عین صافیه، وبین أیدینا الکثیر من تراث الإمام أمیر المؤمنین (ع) وکان من جمله توصیاته لقثم بن العباس عاملِهُ على مکه (ولا یکن لک الى الناس سفیراً الى لسانک ولا حاجباً الى وجهک)([۳])، ای لتسمع الناس منکم مباشره من دون واسطه تتحدث نیابه عنکم ونحو ذلک، وهذه هی سیاسه أمیر المؤمنین (ع) وهذا هو أدب المعصومین (ع) الذی ینبغی السیر على هداه والأخذ به.
وکرّر سماحتُهُ (دام ظله) دعوتهُ لاغتنام أجواء الزیاره الاربعینیه المبارکه فی الدعوه الى الله تبارک وتعالى، وتوعیه الناس وإرشادهم ونبذ کل عوامل التفرقه والتقاطع، فقد أخذت الناس ترتقب هذه الزیاره من عام إلى عام وهی فرصه کبیره للملایین لأن یلتقوا بطلبه الحوزه العلمیه ویسمعون منهم مباشرهً ویشاهدون مواکب الوعی والإرشاد ویعیشون أجواء روحیه سامیه یفیضها الله تعالى کرامه لأبی الأحرار (علیه السلام) لأنهم منقطعون طول السنه عن مراکز الاشعاع الدینی ومنشغلون بهموم الحیاه.
کما أن هذه الزیاره المبارکه أصبحت بفضل الله وبمرور الزمن ملتقىً عالمیاً کبیراً تجتمع فیه مختلف الجنسیات و القومیات، وهی سوق رائجه للدعوه إلى الله وبث الوعی والمعرفه، مستشهداً بالحدیث الشریف الذی روته السیده الزهراء (ع) عن رسول الله (ص) حیث قالت سمعت أبی (ص) یقول: (إن علماء شیعتنا یحشرون فیخلع علیهم من خلع الکرامات على قدر کثره علومهم وجدّهم فی إرشاد عباد الله حتى یخلع على الواحد منهم ألف ألف خلعه من نور، ثم ینادی منادی ربنا عز وجل: أیها الکافلون لأیتام آل محمد والناعشون لهم عند انقطاعهم عن آبائهم)([۴]).
وأشار سماحتُهُ الى الأمرین المهمین الواردین فی الحدیث وهما شرط الفوز بخلع الکرامات، وأولها (کثره علومهم) وهذا وحده لا یکفی لتحقق المطلوب، بل یعود بالنفع على نفس الطالب بأن یصبح (علّامه) مثلاً، أو یُلقی الدروس العالیه کـ(الکفایه والمکاسب) ویجتمع حوله عدد من الطلبه، کل هذا وحده لا یکفی، ما لم یتحقق الشرط الثانی وهو (جِدُهم فی إرشاد عباد الله) وهذا هو الهدف الأهم والغایه من ذلک، ففی تتمه الحدیث الشریف (أیها الکافلون لأیتام آل محمد، الناعشون لهم عند انقطاعهم عن آبائهم الذین هم أئمتهم، فهؤلاء الناس أیتام انقطعوا عن آبائهم الحقیقیین (یا علی أنا وأنت أبوا هذه الأمه)([۵]) ، وحُرِموا من برکاتهم.
ثم وجه سماحتُهُ خطاباً الى هذا التجمع من الفضلاء والى جمیع أساتذه وفضلاء الحوزه العلمیه الشریفه: (وأنتم أیها العلماء ورثه الانبیاء کما جاء فی الحدیث الشریف( العلماء ورثه الأنبیاء)، وأنتم أیضاً بمثابه الآباء لهذه الأمه وهؤلاء (أیتامکم) ویقعون تحت مسؤولیاتکم، فبادروا ولا تدّخِروا وسعاً فی هدایتهم ورعایتهم، فمن یدری لعل بعض هؤلاء (الأیتام) یستوقفنا یوم الحساب ویأخذ بتلابیبنا، ویقول أنا جارک أو أنا البقال الذی کنت تشتری منه أو: أنا سائق التکسی الذی کنت تستأجرُهُ أو أنا زمیلک فی العمل أو رفیقک فی سفره الحج، وقضینا أیاماً معاً ولم تعلمنی هذه المسأله ولم تصحّح لی الوضوء والصلاه ولم ترشدنی الى هذا الخیر، ولم تحذرنی من ذلک السوء، ولم تذکرنی بهذه الموعظه، ونحو ذلک.. وعلى ذلک یمکنکم أن تقیسوا على ذلک فکم من شخص سیوقفنا یوم القیامه وسنسأل عنه، وعن حقه؟
وفی ختام کلمته دعا سماحته (دام ظله) المبلغین لأن تکون لهم نظره میدانیه فاحصه بحیث یعرفون ما ینبغی التحدث به مع الزوار بمختلف أجناسهم وجنسیاتهم وانتماءاتهم وبما یقتضیه الوضع الراهن والمناسبه والتحدیات المعاصره والمسائل والمشاکل المستحدثه فکریاً وعقائدیاً واجتماعیاً وأخلاقیاً، وعلى رأس هذه الأمور حثّ الناس على إقامه صلاه الجماعه فی کل أوقات الصلاه، وشرح الأحکام الشرعیه الأساسیه کالوضوء والصلاه والرجوع الى المرجع الدینی الجامع للشرائط فی سائر الامور مضافاً إلى کلمات الموعظه والإرشاد والتوجیه بما ینفعهم فی ظل الفتن المتتالیه على العالم الإسلامی، حتى لا یکونوا فریسه للمطامع الشبهات والمزالق.
وأن یقرأوا حرکه الامام الحسین (علیه السلام) بوعی وبصیره ونحن نصفه (علیه السلام) فی الزیاره الاربعینیه بأنه (وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَهِ وَحَیْرَهِ الضَّلالَهِ)([۶]) فلا یصح أن تعود الملایین من زیارته (علیه السلام) وهی خالیه من الزاد الروحی.
کما أوصى سماحته (دام ظله) بالتذکیر بالأمام المهدی (عجل الله فرجه) والتعریف بقضیتهِ المقدسه وسُبل إحیائها، والتمهید لها بالشکل الصحیح وتفنید الادعاءات التی تنسب له بشکل او بآخر.

[۱] – بحار الأنوار، ج۴۴، ص۲۸۲، الحدیث رقم ۱۴.
[۲] – بحار الأنوار – ج ٢ – ص ٣٠ عن معانی الأخبار، عیون أخبار الرضا (ع).
[۳] – نهج البلاغه – ج ٣ – ص ١٢٧
[۴] – بحار الأنوار – – ج ٧ – ص ٢٢۵
[۵] – بحار الأنوار – ج ٣۶ – الصفحه ١١
[۶] – مفاتیح الجنان – الزیاره الاربعینیه.

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار