استفتاء: جبران نقص نماز شکسته مسافر

بسمه تعالى
استفتاء: جبران نقص نماز شکسته مسافر

مستحب است مسافری که نمازهای چهار رکعتی خود را شکسته و دو رکعتی می خواند و آن نماز ظهر و عصر و عشاء هستند، بعد از نماز شکسته سی مرتبه (سبحان الله و الحمد لله و لا إله الا الله و الله أکبر) بگوید تا نقص معنوی آن را جبران سازد، دلیل آن روایتی است که مروزی از امام هادی (علیه السلام) نقل می کند که ایشان فرمود: (یجب على المسافر أن یقول دبر کل صلاه یقصّر فیها: سبحان الله و الحمد لله و لا إله الا الله و الله أکبر، ثلاثین مره لتمام الصلاه) ([۱]). بر مسافر واجب است بعد از هر نماز شکسته ای که می خواند سی مرتبه بگوید (سبحان الله و الحمد لله و لا إله الا الله و الله أکبر) تا نمازش کامل شود. و نزد فقیهان استدلال بر استحباب آن معروف است.
و از رجاء ابن ابى ضحاک -فرمانده سپاه عباسی که همراه با امام رضا (علیه السلام) از مدینه به مرو حرکت کرد هنگامی که مأمون ایشان را خواست – روایت شده که او در سفر همراه با امام رضا (علیه السلام) بود و امام (علیه السلام) پس از هر نماز شکسته ای که بجا می آورد سی مرتبه (سبحان الله و الحمد لله و لا إله الا الله و الله أکبر) می گفتند و می فرمود این کامل کننده نماز است ([۲]).
و آنچه به انجام این تسبیح ترغیب می کند ثواب و پاداشی که از حضرت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که فرمود (من قال: سبحان الله غرس الله له بها شجره فی الجنه و من قال: الحمد لله غرس الله له بها شجره فی الجنه و من قال: لا إله إلا الله غرس الله له بها شجره فی الجنه، و من قال: الله أکبر غرس الله له بها شجره فی الجنه، فقال رجل من قریش: یا رسول الله إن شجرنا فی الجنه لکثیر، قال: نعم، و لکن إیاکم أن ترسلوا علیها نیراناً فتحرقوها، و ذلک أن الله عز وجل یقول: ” یا أیها الذین آمنوا أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و لا تبطلوا أعمالکم. “([۳]) هر که «سبحان الله» گوید خداوند برای او درختی با آن ذکر در بهشت برویاند و هر که «الحمد لله» گوید خداوند برای او درختی با آن ذکر در بهشت برویاند و هر که «لا اله الا الله» گوید خداوند برای او درختی با آن ذکر در بهشت برویاند و هر که «الله اکبر» گوید خداوند برای او درختی با آن ذکر در بهشت برویاند. مردی از قبیله قریش عرض کرد: ای رسول خدا، بنا بر فرموده شما درختان ما در بهشت بسیار است. پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: آری، ولی مواظب باشید از اینکه آتشی بفرستید و درختان را بسوزانید و این از آن رو است که خداوند متعال می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا فرمان پذیرید و از پیامبر او نیز فرمان برید و کرده های خویش را تباه نسازید». مراد حضرت (ص) از آتش های سوزاننده اعمال نیک، گناهانی مانند غیبت و نگاه آلوده و اذیت و آزار دیگران و نظیر آن است.
از خداوند متعال مسألت داریم که با رحمت و کرم خود کوتاهی ها و کم کاری هایمان را بر ما ببخشد و با فضل و احسان خود با ما رفتار کند.

 


۱- وسائل الشیعه: ۸/۵۲۳
[۲]- وسائل الشیعه:۸/۵۲۳.
[۳] – بحار الأنوار ٩٠،ص١۶٨.

 

بسمه تعالى
استفتاء: جبر صلاه القصر للمسافر

 

یستحب للمسافر الذی یقصّر فی صلاته الرباعیه وهی الظهر والعصر والعشاء فیصلیها فی السفر رکعتین أن یقول ثلاثین مره بعد کل صلاه قصر (سبحان الله والحمد لله ولا إله الا الله والله أکبر) جبراً للنقص المعنوی للخبر الذی رواه المروزی عن الامام الهادی (علیه السلام) قال (قال الفقیه العسکری (علیه السلام): یجب على المسافر أن یقول دبر کل صلاه یقصّر فیها: سبحان الله والحمد لله ولا إله الا الله والله أکبر، ثلاثین مره لتمام الصلاه) ([۱]). وتقریب دلالتها على الاستحباب معروف لدى الفقهاء.
وروی عن رجاء بن أبی الضحاک – وهو القائد العسکری العباسی الذی رافق الامام الرضا (علیه السلام) عندما استدعاه المأمون من المدینه الى مرو – أنه صحب الامام الرضا (علیه السلام) فی سفره فکان یقول بعد کل صلاه یقصّرها: سبحان الله والحمد لله ولا إله الا الله والله أکبر، ثلاثین مره، ویقول هذا تمام الصلاه) ([۲]).
ویحفّز على هذا الفعل أکثر ما ورد من ثواب لهذه التسبیحه عن النبی (صلى الله علیه واله) قال (من قال: سبحان الله غرس الله له بها شجره فی الجنه ومن قال: الحمد لله غرس الله له بها شجره فی الجنه ومن قال: لا إله إلا الله غرس الله له بها شجره فی الجنه، ومن قال: الله أکبر غرس الله له بها شجره فی الجنه فقال رجل من قریش: یا رسول الله إن شجرنا فی الجنه لکثیر، قال: نعم، ولکن إیاکم أن ترسلوا علیها نیراناً فتحرقوها، وذلک أن الله عز وجل یقول: ” یا أیها الذین آمنوا أطیعوا الله وأطیعوا الرسول ولا تبطلوا أعمالکم. ([۳]وأراد (صلى الله علیه واله) بالنیران المحرقه للأعمال فعل المعاصی کالغیبه والنظره الخائنه وایذاء الاخرین وغیر ذلک.
نسأل الله تعالى أن یجبر تقصیرنا وقصورنا بمنّه وکرمه وأن یعاملنا بفضله وإحسانه.

 ۱- وسائل الشیعه: ۸/۵۲۳
[۲] وسائل الشیعه:۸/۵۲۳.
[۳] – بحار الأنوار ٩٠،ص١۶٨.

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار