آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی – بانوی شهیده بنت الهدی… اصالت در باورها و موضع گیری شجاعانه به نام خدا

آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی – بانوی شهیده بنت الهدی… اصالت در باورها و موضع گیری شجاعانه
به نام خدا
جمعه ۱۶ رجب ۱۴۴۳
مصادف با ۱۸/۲/۲۰۲۲
حضرت آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی (دام ظله) در مراسم یادبودی که توسط (بنیاد قلم فاطمی بانوان) با موضوع شاعران زن در موضوع اهل بیت علیهم السلام برگزار شد، به سخنرانی پرداختند. این مراسم در حسینیه ی امام رضا (علیه السلام ) که توسط آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی (قدس سره) به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد قیام رجب سال ۱۳۹۹ هجری قمری / ۱۹۷۹م ساخته شده بود برگزار شد. شایان ذکر است که جرقه ی قیام رجب ۱۳۹۹هـ ق را بانوی فرهیخته و شهیده (بنت الهدی) سیده آمنه صدر در برابر رژیم جنایتکار و سرکوبگر برانگیخته بود.
حضرت آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی (دام ظله) در ابتدای سخنرانی خود توفیقات (بنیاد قلم فاطمی) برای انجام این اقدامات ارزنده و بزرگداشت آگاهانه مناسبت های مختلف را بسیار قابل تقدیردانست زیرا این بزرگداشت ها ظرفیت یادآوری حقایق را داشته و می تواند توجه مردم را به موضع گیری ها و رشادت های اولیای الهی و رهبران امت در ادوار گذشته جلب نماید تا از این طریق نسل های امروزی برای پیگیری و تداوم فعالیت های اسلامی همانند نسل های پیشین جدیت داشته باشند. ایشان با تاکید بر کار تشکیلاتی در عرصه های مختلف اسلامی ضرورت آن را در بخش هایی که انتظار بازدهی بیشتر همراه با تداوم در سطح کمیت و کیفیت می رود دو چندان دانست. زیرا در این صورت کار انجام شده در بالاترین سطح خود و تحت عنوان پروژه اسلامی قرار خواهد گرفت و به اشخاص محدود نخواهد بود و این همان چیزی است که شهید صدر اول (قدس سره) خواستار آن بود و از آن به (مرجعیت پسندیده) یاد می کرد.
معظم له همچنین از (بنیاد قلم فاطمی) که شعر را ابزار و وسیله دعوت به سوی خداوند متعال و به نمایش گذاشتن عظمت دین مبین اسلام قرار داده است تمجید نموده خاطرنشان کردند باید از طریق شعر بیان شود که منتسب بودن به این دین مقدس مایه سرافرازی بوده و آشکار نمودن هویت اسلامی افتخاری است برای هر انسان. هویت اسلامی همان هویت وابستگی به اسلام و باورهای اصیل و ارزش های آسمانیش و تمسک و ذوب شدن در آن می باشد.
همچنین ایشان ازتخریب هویت اسلامی و ذوب شدن آن در گرداب ارتباط های فردی و جهت دار ابراز تأسف کرده، فراوانی لغزشگاهها و صف بندی ها را به بهای اصالت هویت اسلامی نگران کننده دانستند زیرا این وابستگی های فرعی را نباید به حساب وابستگی اصیل اسلامی قرار داد. خاستگاه این نگرانی باید همان نگرانی بزرگتر یعنی برپایی باورها و ستون های دین اسلام باشد. آن وابستگی های فرعی نباید مایه تفرقه و کانون درگیری و تعصب و دشمنی با سایر وابستگی ها باشد… ایشان همه را دعوت به بازیابی واحیای هویت اسلامی و آشکار کردن و افتخار به آن نمودند و اینکه مسلمانان باید مردم جهان را با آرمان ها و ارزش های والای هویت اسلامی آشنا کنند.
حضرت آیت الله العظمی یعقوبی (دام ظله) تأکید کردند که سیده ی شهیده بنت الهدی با رفتار اجتماعی و سخنرانی ها و رهنمودهای تربیتی خود سعی کرد تا برخی از اهداف و ویژگی های هویت اسلامی را تثبیت نماید.
آن شهیده شعر و ادبیات را ابزار و وسیله ای قرار داد و همراه آن باورهای اصیل را در بیانی روشن و روشی آسان و بی تکلف بکار گرفت. سخنان ایشان سراسر افتخار به اسلام و سرشار از واژه های عزتمندی و مباهات به وابستگی به این دین با عظمت بود و اینکه آینده از آن اسلام و مسلمانان خواهد بود نه جنبش ها و ایدئولوژی های دیگر. و این اشعار به مرور زمان به سرودهایی تبدیل شده است که مبلغین راستین آن را می سرایند.
معظم له در سخنرانی خود بر توسعه و تنوع بخشیدن به فعالیت های اسلامی در عرصه بانوان و در گستره ی وسیع تری تاکید کردند چرا که این فعالیت یکی از مؤثرترین راه های هدایت و عدالت برای جامعه بشمار می رود. دشمنان انسانیت همه تلاشها و امکانات خود را به کار گرفته اند تا جوامع بشری را به تباهی کشیده، آنها را گمراه کنند و زیر سلطه ی خود قرار دهند. آنها برای رسیدن به اهداف آلوده خود، از زن به عنوان ابزار سوء استفاده می کنند. از این رو به تحریف مهمترین و واضح ترین ویژگی های شخصیت زن با اصالت که همان (حیاء و عفت) است پرداختند. آنها این دو مفهوم را تحت شعارهای دروغین و فریبنده از بین بردند… در حالی که ما در دعای زمان غیبت می خوانیم (و به زنان حیا و عفت عنایت بفرما ) ایشان بر این دو خصلت تاکید کرده اند زیرا شالوده شخصیت زن را در بر می گیرد.
از این رو ما باید با ترویج هدایت و تقوا با همان روش هایی که برای نفوذ در نظام اجتماعی و فریب مردم به کار می بردند، با آنها مقابله کنیم.
همچنین ایشان برای روشن تر شدن موضوع به مضمون این آیه شریفه استناد نمودند {و خداوند برای مؤمنان، به همسر فرعون مثَل زده است، در آن هنگام که گفت: «پروردگارا! خانه‌ای برای من نزد خودت در بهشت بساز، و مرا از فرعون و کار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهایی بخش!»}. [التحریم: ۱۱] به گونه ای که به عنوان مثال و الگویی برای مومنان در بالا بودن درجه ایمان و نیکوکاری آنها شناخته میشود و از سوی دیگر، همسر نوح (علیه السلام) و همسر لوط (علیه السلام) نمونه و الگوی گمراهی و کفر بودند.
این مراسم که با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد با خواندن دل نوشته ها و سرودن اشعار و پخش فیلم مستند کوتاهی از زندگی شهیده بنت الهدی همراه بود. و همچنین خاطره هایی از زندگی پر برکت وی که سرتاسر کار و تلاش و کوشش علمی بود بیان گردید. این خاطره ها توسط برخی از خواهرانی که با آن شهیده هم دوره بوده و تحت تأثیر رویکرد تربیتی تبلیغی او قرار گرفتند ارائه شد. آن روش پسندیده ای که برای تربیت آنها بکار می گرفت تا اینکه تأثیر بسزا و نقطه عطفی در زندگی آنها و دیگران بر جای گذاشت تا آن جا که حتی پس از گذشت بیش از چهار دهه هم از ذهن آنها پاک نمی شود.

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار