فعالیتهای دینی و مذهبی
فعالیتهای
دینی و مذهبی
معظم له بعد از شهادت استاد سید محمد صادق صدر(ره) برنامه های راه اندازی شده توسط ایشان را که برای نهادینه کردن فرهنگ و احکام و تعالیم دینی در سطح جامعه شروع شده بود را ادامه دادند و در سخنرانی ها و نوشته هایشان به بسیاری از مفاهیم اخلاقی که در جامعه به رغم اهمیت والایی که دارند اما به فراموشی سپرده شدند یا اموری که اخلاق اجتماعی را تهدید میکند را مورد تأکید قرار داده اند و از روشهای متفاوت برای پیشگیری و حل آنها اقداماتی را انجام داده اند از جمله فعالیتهای صورت گرفته از قرار ذیل است:
۱- در موضوع قرآن کریم در اینباره ایشان همگان را به بازگشت به قرآن و عمل به دستورات و بهره گیری از رهنمودهای سازنده آن دعوت کرد و از شکایت قرآن در روز قیامت بر حذر کرد ایشان در زمان حکومت سابق، در همین خصوص سخنرانی هایی را در جمع طلاب حوزه علمیه ایراد کردند که اکنون در کتاب با ارزشی بنام ( شکوی القرآن) به چاپ رسیده، که در آن به موضوع شکایت قرآن در روز قیامت اشاره کرده است و به لزوم بازگشت آن به زندگی ما تا فکر و عمل ما از این چشمه جوشان بهره مند گردد و انگیزه های بازگشت به قرآن، که از جمله آنها، برطرف کردن بسیاری از بیماریها و مشکلات روحی و روانی، فردی و اجتماعی خواهد بود واینکه هیچ طالب کمالی برای رسیدن به اهداف عالیه خود بی نیاز از قرآن نمی باشد را در آن کتاب مطرح کرده اند. و قرآن نامه ای از دوست بسیار گرانقدر است که تکرار خواندن آن ملال آور نیست و نیز برای قرائت آن ثواب قرار داده شده و اینکه قرآن کتابی برای تمام زمانها و مکانها و برای تمام مراحل آن زندگی قرار داده شده است و نسخه شفا بخش تمام مشکلات امروز و پیش رو خواهد بود و چه خوب است که برای گرفتاریهایی که امروزه با آنها در گیریم به قرآن پناه ببریم و از رهنمودهای آن جهت حل آنها یاری جوییم؛ همچنین دارای معارف و تعالیم مختلف که در این مختصر امکان پداختن به آن نیست که برای اطلاع از این معارف باید به کتابهایی که در این زمینه تألیف شده مراجعه کرد.
۲- اهتمام زیاد به فعال کردن نقش مساجد در زندگی مسلمانان و و استفاده ار آثاری که مساجد در زندگی می تواند داشته باشند؛ معظم له در سخنرانیهای مختلفی مردم را به احیاء مساجد در زندگی خود سفارش میکردند و آنها را از شکایت مساجد در روز قیامت بر حذر می کردند و نقش و جایگاه مساجد در زندگی مسلمانان در اوائل اسلام را تبیین می کردند و مساجد را مرکزی برای حکومت و تبلیغ و ارشاد و آماده کردن سپاه اسلام معرفی کردند، و آثار اخلاقی و تربیتی و علمی برای حضور در مساجد را قائل شدند؛ این مجموعه سخنرانیها در کتابی بنام (شکوی المسجد) به زیور طبع رسیده است.
همچنین در زمینه های اجتماعی آثار با ارزش فروانی برای مساجد می توان ذکر کرد همچون تقویت برادری و اخوت بین مسلمین و زمینه انجام امر به معروف ونهی از منکر و با خبر شدن از مسائل مهم زندگی و ارتباط با حوزه علمیه، و نیز ایشان نقش مردم و جامعه را با حضور فعال خود در آباد کردن مساجد را یاد آور شدند و مردم را به ساختن ماجد تشویق و نقش حوزه علمیه در آباد سازی مساجد را مورد اشاره قرار داده و آن را وسیله ای برای همبستگی اجتماعی دانسته و نقش و مسئولیت امام جماعت در جامعه و مسجد و نیز مطالب دیگری را در خصوص مسجد و آثار و نقش آن را خاطر نشان شدند.
می توان گفت که نقش کم رنگ مساجد در زندگی امروز ما عاملی برای اهتمام ایشان در رابطه با مسجد و نقش آن می تواند باشد که معظم له را به مطرح کردن مسجد و آثار آن سوق داده است.
۳- اهتمام ایشان به مسئله مهدویت و زمینه سازی ظهور با برکت امام زمان عج ، که ایشان با محقق شدن بسیاری از علایم و شروط ظهور آنرا نزدیک میدانند و جامعه و حوزه علمیه را به مطرح کردن موضوع امام زمان عج و مهدویت و دفاع از این عقیده و نهادینه کردن آن تشویق میکنند و مسئولیت در برابر آن را گوشزد کردند و یاد و توسل به امام زمان عج را مورد تأکید قرار داده اند.
ایشان شبهات مخرب بسیاری را که در زمینه مهدویت می باشند را جواب داده اند و نیز در رابطه با خواستها و انتظارات امام عصر عج از مردم را مطرح ساخته تا اینکه بتوان با انجام مسئولیت های خود بتوان زمینه های ظهور و یاری امام عج را فراهم ساخت.
معظم له تا کنون این موضوع را مورد عنایت؛ و تکالیف و وظایف فردی و اجتماعی در برابر امام عج را مورد تأکید قرار داده اند می توان با مراجعه به کتاب (شکوی الامام) و کتاب (نحن و الغرب) و(ما الذی ینتظره الامام من شیعته) و(نحن بحاجه الى مشاریع اعمار کما نحن بحاجه الى مشاریع استشهاد) از فعالیت ایشان مطلع شد.
۴- پرداختن به فقه اجتماعی که متضمن بیان مسئولیت جامعه ای که به هم پیوسته و با هم در ارتباط تنگاتنگ می باشد است ایشان فقه اجتماعی را یک ضرورت برای تمدن جامعه اسلامی که با تمدن غرب درگیر و در کشمکش است میدانند و این درگیری را بین شهروندان جامعه نمی دانند بلکه آنرا بین جامعه ها دانسته و معظم له معتقدند که جامعه اسلامی باید بداند در این در گیری چه تکالیف و واجباتی متوجه اوست.
ایشان در یکی از سخنرانیهای خود، که در یک کتاب بنام (نحن و الغرب) منتشر شده به اصول و قواعد کلی فقه اجتماعی اشاره کردند و انگیزه و هدف از مطرح کردن این موضوع را در این کتاب ذکر کرده، یکی از آن امور اهتمام دین مبین اسلام به مصلحت اجتماعی در صورت تعارض با مصلحت فردی همانند حفظ نظام و ولایت فقیه می باشد، و هدف دیگر اینکه تمدنهایی که اسلام با آنها روبرو می باشد دارای فرهنگ و فکر و اندیشه می باشند که باید با فرهنگ و فکر و اندیشه به مقابله با آنها رفت و نمی شود با مسائل جزئی و متشتت با آنه مقابله کرد؛ فقه اجتماعی می تواند با مطرح کردن افکار خود در زمینه های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی با قوت و اقتدار لازم به مقابله با غرب بپردازد
هدف دیگر از پرداختن به فقه اجتماعی برطرف کردن مشکلاتی که با صدور فتوا قابل حل نیستند بلکه با نظریه پردازی مستند به دین که همه جوانب امر را سنجیده و در نظر گرفته شده باشد میتوان مشکلاتی همچون بحران های جنسی و فساد اخلاقی و معاملات بانکی مخالف با فقه را حل کرد.
ایشان معتقدند، می توان جامعه بشری را با فقه اجتماعی که مستند به دین، که از سرچشمه نا متناهی جوشیدن گرفته و قابلیت این را دارد که در همه زمانها و تمام مکانها وجود داشته و همه جوانب حیات انسان را در بر داشته باشد را سیراب کرد؛ این دغدغه اجتماعی معظم له در کتابهایی که برای اصناف مختلف جامعه نوشته شده است از جمله آنها کتاب (فقه الموظفین) و(فقه العمال) و(فقه المزارعین) و(فقه الشرطه) و(فقه الجامعات) و(فقه المصورین) (الفقه وصالونات الحلاقه) و( فقه تجار العتیق) و(قیاده السیارات: احکام واداب) و(فقه المرآه المسلمه) و(فقه الصیادین) و(فقه العائله) و(فقه التعامل بالدولار) و دیگر نوشته هایی که با همین رویکرد تألیف شده اند قابل مشاهده می باشد.
۵- معظم له با شناسایی مفاسدی که در جامعه امروز به صورت طبیعی شیوع پیدا کرده و هشدار درباره آنها و چگونگی مقابله و مبارزه برای ریشه کن و رهایی از آنها پیشنهادات و نظریات متعددی را مطرح کردند و فتاوای مناسب با آنها را صادر کردند اما ایشان صرف فتوا در رفع اینگونه موضوعات را کافی نمی دانند بلکه معتقدند که برای حل مشکل باید ریشه های فساد و عوامل آن را شناسایی و راه حل های مناسب با آن را از دین مبین اسلام استخراج و به مقتضای آن عمل کرد تا بتوان جامعه را از لوث آنها پاک کرد.
از باب مثال میتوان اشاره کرد به فساد اخلاقی و جنسی که معظم له به صرف فتوا برای مقابله با آن اکتفا نکردند بلکه خود وارد میدان شدند و موضوع ازدواج جوانان و تشویق بر انجام آن را در سخنرانیهایی که در جمع جوانان صورت میگرفت و مطرح کردن موانع و راه حل هایی برای رفع آنها و پیشنهاد تاسیس مراکز تعاونی و خیریه اقتصادی بجهت ازدواج جوانان همچون گذشته را در برنامه ها و فعالیتهای خود داشتند و نیز همکاری حوزه علمیه در این راستا را داشته است در این میان کارگاههایی را برای ساخت اتاقهایی کوچک برای زوجهای جوان که بتوان آنها را با اندک سرمایه و بصورت قسطی تملک کرد را همچون دیگر فعالیتهای خود دارند این گوشه ای از برنامه های ایشان در راستای مبارزه با مشکلات می باشد که بسیاری از آنه در کتابهایی که ایشان منتشر کردند همچون ( سلسله ظواهر اجتماعیه منحرفه) و( سلسله نحو مجتمع نظیف) و (الفقه الاجتماعی بین السائل والمجیب) و ( موعظه وارشاد فی فصل الصیف) و(الحوزه وقضایا الشباب) قابل مشاهده می باشد.
۶- از دیگر برنامه های صورت گرفته توسط معظم له، روشنگری جامعه از نقشه های شوم غرب برای کشورهای اسلامی و روشهای فریبکارانه آنها است تا اینکه جامعه اسلامی با آگاهی به مقابله و مبارزه برای از بردن آنها گام بردارند و نقشه های دشمنانه آنها را نقش بر آب کنند چند ماه قبل از حمله آمریکا و همپیمانان آن به کشورهای اسلام به شکل عام و به عراق بطور خاص، به جهت اینکه عراق سرزمینی است که امام زمان عج در آن تشکیل حکومت میدهند و مکر و حیله های دشمنانه آنها را شروع کردند ونیز ایشان وارد صحنه شده و نقشه های شوم آنها و سخنان فریبکارانه و غیر واقعی آنها بجهت رسیدن به اهداف استعماری را برای عموم مردم تبیین کردند همچنین جامعه اسلامی را در مورد جنگ تمدنها هشدار داد ، که سیاستمداران غربی آن را در نیمه های قرن نوزدهم میلادی مطرح و پی ریزی کردند که موجب تغییر تاکتیکی سیاست غرب شد به گونه ای که هر کس فرهنگ و تمدن و سیاست آنها را مورد نقد و تحلیل و یا با آن به مبارزه برخیزد مورد حمله آنها قرار میگیرد تا اینکه جهان امروز را بگونه ای تغییر دهند که دنبال رو خویش قرار داده و هر انچه را که توسط آنها دیکته شود دیگران آنرا عملی خواهند کرد که امروزه از آن به دهکده جهانی یاد می شود.
در این میان معظم له به تحلیل افکار و رفتار غرب و پرده برداشتن از اهداف پست آنها برخواستند تا اینکه مسلمانان در این برهه از زمان بدانند که کجای این میدان هستند و چگونه باید برای مقابله با دشمن گام بردارند چه تکالیف و وظایفی را ادا کنند ایشان مسئولیت هر کدام از حوزه و جامعه را در این زمینه بیان کردند و نهایت کاری که می توان انجام داد را روشن ساختند که در کتاب (نحن و الغرب) به طور گسترده و وسیع به این مطلب اشاره و موضوع مورد اشاره را مطرح کردند .
ایشان پس از سقوط نظام دیکتاتوری عراق در این امر گام برداشتند و تا کنون ادامه دادند و مردم را از دسیسه های غرب آگاهی می بخشد و از نحوه مبارزه با آن و نقش بر آب کردن نقشه های شوم آنها بر حذر می سازند که بیشتر آنها در سلسله بیانات ایشان در مجموعه (خطاب المرحله) در جلدهای متعدد و کتابچه ( الاستماع الی الاخبار فی اوقات الازمات ) و همچنین در کتاب ( ملامح من تاریخ و خطاب القیاده الدینیه فی العراق الجدید) قابل رجوع می باشد.
۷- راه اندازی شبکه البلاد که با هدف رساندن صدای اهل بیت ع و حوزه علمیه به تمام مکانها و در هر خانه و به جهت ابلاغ فتاوای مرجعیت شیعه و نقطه نظرات و دیدگاههای آن، تا این که به طور مستمر جامعه اسلامی با حوزه علمیه از این طریق در ارتباط کامل بوده باشد شکل گرفت در این مختصر بیان برنامه های این شبکه به طور کامل پذیر نمی باشد اما باید گفت که برنامه های این شبکه شامل هر آنچه که یک فرد و جامعه از فقه و عقاید و تاریخ و ادبیات و تفسیر و اخلاق و موضوعات روشنگرانه وسیاسی و اقتصادی و فرهنگی و دیگر موضوعات نیاز دارد در خود دارد بگونه ای که در جامعه از بهترین شبکه ها از آن یاد می شود.
۸- معظم له بر شناخت و فهم مراحل و زمان های متفاوت زندگی معصومین ع با وجود اختلاف در مقتضیات هر کدام از زمانها و مکانها تأکید می کنند تا بتوان از آنها در شناخت تکالیف فردی و اجتماعی در زمان خودمان آگاه شویم در این زمینه ایشان می فرمایند ( منبعی که از آن برای شناخت تکالیف و عمل و نقشمان در زندگی مورد استناد قرار می دهیم سیره عملی معصومین ع می باشد زیرا که آنها ع همسنگ و در عرض قرآن کریم می باشند ) و نیز می فرماید ( هیچ رفتار و کرداری بدون اینکه حکم آن از سیره اهل بیت ع فهمیده شود باقی نمانده است و از خو آنان ع نقل شده که: هیچ امر و واقعه ای نیست مگر اینکه خدا برای آن حکمی تعیین کرده باشد).
بهمین خاطر ایشان پس از سقوط دیکتاتور بعث عراق به بیان این امر مهم کردند و سلسله درسهایی را به عنوان (دور الائمه فی الحیاه الاسلامیه)_ نقش ائمه ع در زندگی دینی_ شروع کردند و کتابی با همین عنوان از ایشان چاپ شد این موضوع در اصل بصورت مختصر و اجمالی برای شهید سید محمد باقر صدر ره می باشد که معظم له به شرح و تفصیل آن پرداخته و شواهد تاریخی و مستندات و عناوین مختلف را بطور مشروح از زندگانی ائمه ع را اضافه و بیان کردند.
این کتاب با نگاه تحلیلگرانه به سیره و زندگانی ائمه ع با هدف شناخت و استنباط مراحل با ویژگیهای مختلف زندگی معصومین ع و با اهداف و انگیزه های خاص نگاشته شده است این کتاب از جمله کتابهایی است که رهبران جامعه برای شناخت تکالیف در برهه های مختلف زندگی و اینکه باید چه نقشی را ایفا کنند و چه رفتارهایی را با ملت داشته باشند و در مجموع چه وظایف و تکالیفی متوجه آنان است از آن بی نیاز نیستند همچنین اساتید و مربیان و علما و فقها و مصلحان از آن بی نیاز نمی باشند ایشان در مورد این کتاب می فرماید ( خود شخصا برکات این را در زندگی لمس کردم و تا کنون از آن استفاده می کنم و هر آنچه که بدان نیاز دارم در میان صفحات آن کتاب یافت می شود و بهمین خاطر است که هیچ حالت سر در گمی و تحیر با وجود مشکلات امت اسلامی و بویژه عراق در وقت اشغال شوم و تخریب منافقین و مزدوران برایم پیش نمی آید).
ایشان در تمام مراحل زندگی خود با وجود مشکلات زیاد از زندگی و سیره اهل بیت ع سرمشق گرفته و رفتار و کردارش بازتاب آن آگاهی که از سیره معصومین ع می باشد است لذا مواضع شفاف و حکیمانه ایشان که ناظر به مصلحت عموم و اسلام است می باشد و دیده می شود که مورد قبول بیشتر جریانات وارد در صحنه امروز جامعه واقع گردیدهاست کتابها و پیامهایی در همین زمینه از ایشان منتشر شده از جمله کتاب (الاسوه الحسنه للقاده والمصلحین) و پیام(ماذا نستفید من حیاه الامام السجاد ع ) و پیام (صور من نشاط الامام الصادق ع ) می باشد.
۹- معظم له بر نماز جمعه ای که استاد سید شهید صدر ثانی (قد) در عراق احیا کرده بود تاکید فراوان داشتند و بر این مسأله اهتمام بسیار دارند و و مردم را برای حضور هفتگی و ضرورت آن تشویق می کنند و آثار و برکات دنیوی و اخروی را مورد تاکید قرار می دهند و ارتباط با حوزه و فعالیت و استحکام روابط اجتماعی را از آثار حضور در نماز جمعه که هم اکنون مورد نیاز جامعه امروز ما می باشد میدانند
ایشان معتقدند که تریبون نماز جمعه زبان گویای حوزه علمیه که بوسیله آن دیدگاههای مراجع معظم تقلید بیان می شود ایشان حتی در روز جمعه هیچ دیداری را نمی پذیرند تا اینکه همه در مراکزی که نماز جمعه در آن بر پا می شود حضور یابند همچنین ایشان در تعیین ائمه جمعه و برپایی آن فعالیت دارند از جمله در مسجد الرحمن بغداد و دیگر استانها ایشان نقش فعال را ایفا می کنند.
ایشان در بحث استدلالی خارج خویش که در کتابی بنام (الفریضه المعطله) منتشر شد وجوب عینی نماز جمعه را بر هر مسلمان واجب مگر کسانی که عذر بر ترک آن دارند را استنباط نمودند و بر این اساس بر وجوب آن فتوا دادند همانگونه که در ابتدا ایشان خود از کسانی بود که در برپایی آن مبادرت می کردند همانطور که بعد از دو هفته از سرنگونی دیکتاتوری عراق ایشان نماز جمعه را در کاظمین اقامه کردند اما در ادامه عواملی پیش آمد که امکان حضور مستقیم برای ایشان ممکن نبود که جای بیان آنها در این گفتار نمی باشد اما مطلب مورد نظر این است که ایشان در گذشته و حال بر اهمیت و ضرورت احیا و زنده نگهداشتن آن در نوشته ها و بیانات و دیدارها بسیار تاکید می ورزند.
۱۰- ایشان بر اهمیت اقامه و استمرار شعایر حسینی تاکید فراوان دارند و باید از هر فرصت و مناسبتی برای اقامه این شعایر استفاده کرد زیرا معظم له نقش اساسی و مهمی را برای این شعایر در مبارزه با دسیسه های غرب علیه امت اسلامی می دانند همچنین ایشان خواستار شعایری می باشند که اهداف و انگیزه های امام حسین ع را در جامعه نهادینه و باعث بیداری آن شود بویژه بوسیله عزادارانی که با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می کنند.
ایشان معتقدند که راهپیماییها تمدن ساز می باشند و می توان بوسیله این راهپیمایی صدای اهل بیت ع را به گوش جهانیان رساند و خواسته ها و حقوق از دست رفته خود را باز پس بگیرد امروزه جوامع بشری بدین وسیله در مقابل نظامهای دیکتاتوری و اشغال گران می ایستند و حقوق خود را استیفا می کنند همانند حضرت امام خمینی (قد) با این روش که حکومت شاه را سرنگون کرد و نیز گاندی که هند را از دست اشغالگران انگلیس آزاد کرد و مردم جنوب لبنان رژیم صهیونیستی را از زمین های اشغال شده خود بیرون راند.
همچنین ایشان بر ضرورت تغییر در سطح مجالس حسینی ع تاکید فراوان دارند و هماهنگ بودن با مقتضیات زمانه را مورد نظر دارند بگونه ای که شور و شعور را با هم در خود داشته باشند تا آثار و برکات آن در جامعه به ثمر بنشیند و همچنین پاسخگوی مسائل امروز جامعه و توان مقابله با شبهات و هجمه های دشمنان را داشته باشند ایشان خود برخی از امور غیر صحیحی که در مجالس عزاداری آقایان و خانها وجود دارند را شناسایی کرده و راههای زدودن و برون رفت از آثار منفی آنها را مورد اشاره قرار دادند
همچنین ایشان مسائل فقهی و اخلاقی را در جمع فعالان عرصه حسینی ع از جمله سخنرانان و هیئت امنای مراکز عزاداری و دیگر فعالان را در بهره وری و داشتن آثار مثبت بیش از پیش مجالس حسینی ع در افراد و جامعه را مورد اشاره و تاکید قرار داده و نیز مجموعه ای از شبهات را در این زمینه پاسخ دادند برای اطلاع بیشتر به کتاب(ظواهر اجتماعیه منحرفه / ۲ ) وکتاب (نصائح ووصایا الى الخطباء) مراجعه شود.
۱۱- ایشان در دفاع از اسلام و تشیع هیچ درنگ نمی کنند اگر دیدگاه و نظری و یا گفتاری که مخالف با روح اسلام داشته باشد با هر انگیزه ای ظاهر شود و باعث دور شدن مردم از دین و اسلام گردد و یا با انگیزه اهانت به مذهب یا مرجعیت باشد با آن مستقیما مقابله و پاسخ صریح و روشن خواهد داد.
از جمله آنها مقابله با وزیر آموزش و پرورش در زمان حکومت بعث عراق، بعد از دستور به منع داشتن عکس با حجاب برای کارتهای دانش آموزی به جهت شناسایی برای حضور در امتحانات بود و از هر گونه واکنش حکومت وقت واهمه و ترس در دل نداشت.
و نیز انتقادات شدیدی که به برنامه های جوانان که زیر نظر فرزند دیکتاتور و ملعون عراق بود که در آن برنامه های مخالف با دین و ضد اخلاق و سرگرم کننده که با انگیزه افساد و دوری آنان از دین پی ریزی شده بود قرار می داد و پاسخ به شبهاتی که در مورد زنان مطرح می شد و همچنین مقابله با افکار مارکسیستی که جدایی دین از سیاست و جامعه را ترویج می کرد که با انگیزه دور کردن علما از جامعه و سیاست بتوانند به اهداف و خواسته های شوم خود برسند انجام می گرفت و دیگر فعالیت های ایشان در این زمینه که مجالی برای ذکر آنها در این مختصر نمی باشد اما با مراجعه به کتاب ( سلسله خطاب المرحله ) می توان از آنها مطلع شد و این چیزی جز اظهار غیرت دینی ایشان و توانایی تحمل انواع دردها برای پاسداری از دین و مذهب نمی باشد .
۱۲- رابطه مستقیم با مردم و جامعه، در واقع ایشان مرجعیتی که می تواند در هر زمان و در هر زمینه مستقیم با مردم در ارتباط باشد را جامه عمل پوشاند که این روش همان روش استاد معظم ایشان یعنی شهید صدر ثانی (قد) می باشد که اینچنین مرجعیت بی مانند را که تا کنون در خاطره ها مانده را به منصه ظهور رساند.
ایشان برای خدمت به مردم همانگونه که انتظار می رود دائما در فعالیت هستند علی رغم مدت کوتاهی که تا کنون ایشان به مرجعیت رسیده اند اما کتابهای متعددی را در زمینه های مختلف را منتشر کردند ( که در بخش های از این نوشته مورد اشاره قرار گرفتند) و جالب توجه این است که بیشتر آنها در زمان حکومت دیکتاتوری عراق منتشر شدند که این نشان از شجاعت ایشان همچون استادش (قد) می باشد و دهها از سخنرانیها را در زمینه های اخلاق و عقاید و اجتماعی و سیاسی که برخی از آنها در کتابهای (من وحی الغدیر ) و (من وحی المناسبات) و( نحن والغرب) آمده و منتشر شدند و نیز رساله عملیه خود بنام (سبل السلام) را در قالب سلسله احکام در نشریه الصادقین منتشر می ساخت.
همچنین از ایشان صد و بیست سخنرانی در زمینه های مختلف اوضاع عراق و نیز توصیه ها ونصایحی ( که حاوی بیش از ۳۰۰ موضوع در قالب سی دی) را به مراجعین و دیدار کنندگان با ایشان در طول ایام هفته که بخشی از جامعه هستند داده می شد و همچنین جواب صدها از استفتائات در زمینه های متفاوت که بخشی از آنها در زمان حکومت بعث بود و به صورت کتابی بنام (الفقه الاجتماعی بین السائل والمجیب) منتشر شد را در فعالیتهای خود دارد.
همچنین دستورات و سفارشاتی را به مردم مومن جامعه در باب راه اندازی راهپیمایی و اقامه نماز جمعه و اقامه شعایر سازمان یافته و هیئت های دانشجویی، متوجه ساختند و نیز نامه هایی را به برخی از شخصیتها و تشکلها با هدف اندرز و نصیحت و برخی را با انگیزه تذکر و یا جواب دادن نوشته و ارسال کردند و نیز مباحث و نوشته های متعدد در زمینه های مختلفی دارند که به نوبه خود کتابخانه اسلامی را غنی ساخته است.
۱۳- معظم له در دعوت و تبلیغ اسلام به مرزهای داخلی عراق بسنده نکردند بلکه تا آنجایی که امکان آن بود که اسلام را به جهان معرفی شود فروگذار نبودند و در این خصوص سعی شده است که با خارج از مرزهای جغرافیایی در ارتباط باشد و امور دیگر مسلمانان را زیر نظر داشته و به آنها رسیدگی کند و از مقدسات اسلام در هر جای جهان که باشد دفاع میکنند و بسیاری از شبهات و سوالاتی که در مورد دین مبین اسلام باشد پاسخ دهد و نوشته ها و موعظه هایی را در جهت تقویت و تبلیغ و دعوت به اسلام را در دیگر سرزمینها منتشر کرده است.
ایشان همچنین در همدردی کردن با مسلمانان خارج از مرزهای اسلامی، در حالی که با چالش های بزرگ و خطرهای جدی مواجهند و مورد آزار و اذیت و بعضا قتل و غارت و سلب حقوق اولیه می شوند فروگذار نیستند در ذیل به برخی از این فعالیتهابه اختصار اشاره می کنیم:
الف- معظم له نامه ای به رئیس جمهور فرانسه جاک شیراک در مورد منع حجاب در مراکز آموزشی و دانشگاهها نوشته و در آن آمده که این نوع از قوانین با همه ادیان اللهی مخالف و حتی با دموکراسی که آن را در کشورهای خود ادعا می کنید ناسازگار و مخالف است.
ب- جواب به نامه های احمد کاتب که در آن شک و شبهاتی در خصوص ضرب و قتل حضرت صدیقه طاهره س بدست خلیفه دوم و نیز شبهاتی در مورد وجود امام زمان عج گفته را پاسخ گفتند.
ج- پیام به کنفرانس وحدت اسلامی که در طهران توسط مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی در تاریخ ۱۵-۱۷ ربیع الاول سال ۱۴۲۶ برگزار شد معظم له اینرا فرصت خوبی دانسته واز اوضاع و چالشهایی که پس از سرنگونی حکومت بعث عراق برای آن کشور بوجود آمد و نیز از اوضاع وخیم جهان اسلام و مقدساتی که مورد هتک قرار گرفته را مورد اشاره قرار داده و از دعوت کنندگان به وحدت اسلامی خواست که این دعوت را صادقانه در عمل پیاده کنند و این هدف محقق نمی شود مگر اینکه همه کسانی که در این زمینه مسئولند در این راستا فعالیت مثبت داشته باشند از جمله دانشمندان و نویسنده ها و سخنرانان و هنرمندان و روزنامه نگاران و اصحاب رسانه در نهادینه کردن فرهنگ وحدت و اخوت سلامی تلاش کنند و تمام امت اسلامی به این سو و این فضا روی بیاورند و ما دامی که فرهنگ و زبان تکفیر و اتهام و حقد و کینه در جامعه باشد این اهداف محقق شدنی نمی باشند.
د- فتوا به تحریم خرید و فروش و استفاده از سکائر آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی، زیرا استفاده و خرید و فروش اینگونه کالاها موجب تقویت اقتصاد دشمنان جهان اسلام می باشد که از این اموال در راستای تقویت نیروهای نظامی و تسلیحاتی آنها در برابر مسلمانان می گردد.
س- پیام تبریک معظم له به پاپ واتیکان به مناسبت میلاد حضرت عیسی ع و اشاره به جایگاه حضرت مسیح در قرآن کریم و آیاتی که در آنها از آنحضرت سخن بمیان آمده را در ذکر کردند و از احترام مسلمانا به انبیا و پیروان آنها و بخصوص مسیحیان که در قرآن آمده که نزدیکترین دین به دین اسلام میباشد همچنین از ایشان خواست که پیروان دین مسیحیت را به تعالیم و فرمایشات حضرت مسیح ع دعوت کند که ظلم و قتل و بد اخلاقیها را که بسیاری از سردمداران کشورهای مسیحی در جهان انجام میدهند را از منکرات میدانست؛ پاپ هم در نه صفحه نامه ای را به معظم له ارسال کردند.
ش- مشارکت و حضور فعال در کنفرانسهایی که در خارج از عراق برگزار می شوند که بوسیله نمایندهای معظم له که افکار و بینشها و سفارش و نصایح ایشان را با خود دارند شرکت می نماید از جمله کنفرانس جهانی ادیان در راستای صلح و دوستی و آرامش که در لندن تشکیل شد و کنفرانس اتحاد و همبستگی رهبران دینی و سیاسی عراق که در عمان تشکیل شد .
ز- معظم له با دیگر رهبران شیعه در جهان در ارتباط می باشند همانند رهبران شیعه در مصر و مراکز و موسساتی مثل مجلس اعلای لرعایه ال البیت و حزب الغدیر در همانجا می باشند و تا کنون این رابطه بر قرار است و گروههایی از سوی ایشان بجهت با خبر شدن از وضعیت و اوضاع آنها به آن کشورهها میروند و ایشان نامه ای به عنوان جواب برای سید محمد الدرینی دبیر کل مجلس اعلای لرعایه ال البیت فرستادند که نامه ای برای معظم له نوشته که در آن از نحوه تشکیل این مجلس و مشکلاتی که با آن مواجه شدند تا جایی رسید که حکم به بازداشتشان داده شد و دیگر برنامه هایی همچون تأسیس حزب الغدیر که توضیح داد ند که این برنامه ها همانند برنامه هایی است که معظم له در فعالیت هایشان دارند می باشد ارسال کرده بودند.
۱۴-تشکیل هیئت های بیداری حسینی ویژه دانشجویان دانشگاهها، ایشان مخاطب سخنانشان را اساتید و دانشجویان دانشگاهها بجهت ایجاد تشکل های منظم حسینی قرار میدهند تا اینکه در مناسبتهای خاصی همچون روز عاشورا و اربعین و نیمه شعبان با پای پیاده و با لباس دانشجویی مزین به علایم عزاداری و با شعارهای حماسی حسینی که بر دوش دارند به طرف کربلای معلا به حرکت در بیایند معظم له نام این تشکلها را هیئت های آگاهی و بیداری (مواکب الوعی) نهاده اند.
ایشان معتقدند که اینگونه سازمانها و تشکلهایی فعال در جامعه مایه برکات عظیمی می باشند و در استیفای حقوق خود نقش بسزایی را ایفا می کنند و برگرفته از تعالیم اهل بیت ع می باشد و در بازگو کردن اینکه شعایر حسینی شعارهای برگرفته از یک نوع انفعال و واکنش در برابر معارضان نمی باشد و اینکه شعارهایی بی محتوا و پوچ نمی باشند بلکه شعارهایی زنده که محل الهام گیری بسیاری از دانشمندان و علما و طالبان بزرگی و کمال می باشند این تشکلها از آنجایی که توسط طبقه تحصیل کرده و با آگاهی و علم کامل و سازمان یافته شکل گرفته است دارای آثار شگرف و بیش از آنچه که دیگر تشکلها دارند می باشد هرچند که شاید دیگر تشکلها از حیث کمی بیش از این گرهها باشند اما محل تأمل دشمنان می باشد و رعب آنان را در دل ایجاد کرده است.
۱۵- راه اندازی برنامه های درسی زود بازده، به جهت آموزش دروس حوزوی به دانشجویان در تعطیلات تابستانی تا اینکه به دروس دانشگاهی آنها لطمه ای وارد نشود و با کادر آموزشی که زیر نظر معظم له شکل یافته فعالیت می کند و در آن فقه و اخلاق و منطق و عقاید و تفسیر و تاریخ و سیره اهل بیت ع تدریس می شود.
این دوره آموزشی کوتاه مدت در تربیت نسلی که با تربیت اسلامی رشد کرده بتواند در موسسات و دانشگاهها با فرهنگ اسلامی دورهای درسی خود را بگذرانند و بتوانند در مقابل هجمه های فکری و دینی از خود دفاع و حتی تبلیغ معارف اسلامی را داشته باشند و دیگر آثار و برکات زیادی در پی خواهد داشت.
با اینکه این برنامه در زمان حکومت بعث صورت گرفت و بعد از آن ادامه داشت از استقبال بی نظیری مواجه شد و دهها از جوانان دانشجو با رشته های مختلف روانه نجف اشرف شدند و خدا را سپاس گذاریم که زمینه خدمات رفاهی از قبیل مسکن و شهریه ای که هزینه های رفت و برگشت آنها و دیگر امور فراهم گشت.
۱۷- راه اندازی زیارت بارگاه امیر المومنین ع در سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره س در سوم جمادی الثانی زیرا ایشان حضرت زهرا س را کسی می داند که با تمام شجاعت و شهامت به دفاع از مسیر اصلی حرکت اسلام برخواست و در مقابل انحراف ایستادند و نقش بسزایی را در آندوره ایفا نمودند و از این جهت بر همه امت اسلام منت دارد و این می تواند سپاسی در مقابل آن مصیبتهایی که ایشان به آن خاطر کشیده اند می باشد.
معظم له همه مومنین را در زنده نگهداشتن این سالروز و راهپیمایی عظیم به طرف مرقد حضرت امیرالمومنین ع به جهت تسلی دادن به دل پیامبراکرم ص و ابراز کوتاهی امت اسلام در برابر حضرت زهرا س بویژه در مناسبتهایی که منتسب به این بانوی با کرامت است می باشد، مردم به ندای مرجع تقلیدشان لبیک گفتند و دهها هزار نفر در این مراسم شرکت کردند و بصورت منظم و بشکل دسته های عزاداری ، و در جلوی همه دسته ها تابوتی نمادین برای حضرت صدیقه س بر دوش سادات ملبس به لباس روحانی که همه امیدوار به شفاعت آنحضرت س در روز واپسین و رفع بلاها به برکت این عزاداری بجهت عرض تسلیت به پشگاه حضرتش ع راهی حرم مطهر امیرالمومنین ع شدند و در میان آن سیل عزاداران سخنرانی تاریخی خود با موضوع ( فاطمه میزان الحق) را ایراد فرمودند.