ثبات قدم و استقامت بر حق در زمان فتنه

ثبات قدم و استقامت بر حق در زمان فتنه
باسمه تعالی

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی (دام ظله) از مرتکب شدن نهی های معصومان (علیهم السلام) و سهل انگاری نسبت به دستورات مبارک آنان، پرهیز داد؛ زیرا نتیجه این کار، گذشتن از حدود الهی و افتادن در گناهان نابخشودنی است.
ایشان در اثنای سخنان شان در جمع اساتید و فارغ التحصیلان دوره دبیرستان که به دوره های تقویتی در مرکز مدرّس در کربلا مقدس ملحق شده بودند در دفتر معظم له در نجف اشرف جمع شده و با معظم له دیدار کردند، ایشان در این بین بیان کردند: ائمه معصومین (علیهم السلام) از طریق روایاتی که اصحاب گرامیشان نقل نموده اند، شیعیان خود را در زمان غیبت کبری از شبهات و فتنه هایی که به آن‌ ها یورش می برد از آن‌ جهت که سختی و پیچیدگی این فتنه ها با گذشت زمان زیاد می‌ شود، هشدار دادند، در حالی که امروزه وسائل شیطانی‌ای به جوده آمده که در زمان گذشته معروف نبود که در زمان حاضر به اوج خود رسیده است که به پستی و انحطاط بیشتر ما را می‌ ترساند و آنگاه که از امام (علیه السلام) درباره چگونگی نجات یافتن و رهایی از این فتنه ها، پرسیده شد، حضرت دعای غریق [۱] را فرمودند و آن‌ عبارت است از اینکه بگویی: یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی على دینک. خداوندا، ای رحمن و ای رحیم، تغییر دهنده دل ها دل ما را بر دین خود نگه بدار.
همچنین حضرت آیت الله العظمی یعقوبی (دام ظله) تأکید نمودند دعا در مدهب اهل بیت علیهم السلام، صرف کلماتی که انسان زبانش را به آن کلمات بچرخاند نیست (هرچند در همین کلمات، ثواب قرائت وجود دارد)، دعاء به مانند مدرسه گسترده ای است که ابعاد آن وسیع است که انسانها از سرچشمه آن، عقاید و باورهای راستین و علوم و معارف سودمند و اخلاق نیکو از آن استفاده می کند و سیراب می شود و از این جهت برای ما (از راه دعای غریق) آشکار می شود که نجات یافتن از شبهات و فتنه ها تمام نمی شود جز از راه مداومت بر آموزه ها و تعالیم دینی که از چشمه های زلال گرفته می شود که جدای از شعارها و ادعاها و فریاد ها است. چرا که این فریاد و شعار برای نیاز و اغراض دنیوی است که پس از رسیدن به آنها تمام می شود، خود آنها با قدم‌هایشان آن شعارها را لگدمال می کنند.
و همچنین ایشان به روایت دیگری که با روایت دعای غریق، در مضمون نزدیک به هم هستند، اشاره کرد و گویا آن روایت دیگر، روایت غریق را شرح و تبیین می نماید. آن زمان که راوی از امام علیه السلام پرسید: فدایت شوم چکار کنیم؟ فرمود: زمانی که این چنین بود پس به آن چه که در دست دارید تمسک جویید تا امر به نفع شما گردد و آن هم با تمسک به کشتی های نجاتی است که شما را از موج فتنه های طغیان گر رهایی می دهد. امیر المومنین علیه السلام فرمودند: (أیها الناس شقوا أمواج الفتن بسفن النجاه)[۲]. ای مردم امواج فتنه ها را با کشتی های نجات بشکافید.
و کشتی های نجات همان معصومان علیهم السلام در زمان حضور و نائبان به حق آن ها در زمان غیبت هستند و آن نائبان، همان مراجع تقلید هستند که عامل و مخلص بوده و به حقایق کارها و اشتباه های زمانه آگاه‌اند.
معظم له در پایان سخنان خود تأکید داشتند بر آنچه که در روایت دعای غریق از آن نهی شده، در حالیکه امام آن را نفرموده، هرچند آن جمله از حیث معنایی صحیح است اما نباید اضافه کرد چراکه از امام صادر نشده است. مانند افرادی که داستانها و روایاتی و کراماتی از اهل بیت علیهم السلام و مصائبی را می سازند -به گمان خود- بخاطر بزرگداشت ائمه علیهم السلام یا بخاطر گریاندن مردم، و به آنها نسبت می دهند یا عبادت هایی را ساخته یا می سازند و آن را شعائر می نامند، یا زیارتی را از نزد خود ساخته و یا قبور و مراقدی را بدون حجت شرعی می سازند و مانند آن، باید از این کارهای نهی شده پرهیز شود.


۱. شیخ صدوق رحمه الله علیه در کتاب اکمال الدین با سند خود از عبدالله بن سنان نقل کرده که می گوید امام صادق علیه السلام فرمودند: به زودی شبهه ای شما را فرا می گیرد که بدون پرچمی که دیده شود و امامی که هدایت‌گر باشد، باقی خواهید ماند. از آن نجات نمی یابد جز کسی که دعای غریق را بخواند. عرض کردم دعای غریق چگونه دعایی است؟ فرمودند اینکه بگویی: ای خداوند ای بخشنده و مهربان ای تغییر دهنده دلها، دل ما را بر دین خود نگه دار. عرض کردم ای تغییر دهنده دلها و دیده ها، دل ما را بر دین خود نگه دار؟ فرمودند: خداوند بلند مرتبه، تغییر دهنده دلها و دیده هاست اما تو همانگونه بگو که من می گویم: ای تغییر دهنده دلها، دل ما را بر دین خود نگه دار. بحار الأنوار: ۵۲/۱۴۹ ح ۷۳
۲. بحار الأنوار – جلد: ۲۸ صفحه ۲۳۳

 

بسمه تعالى
الثبات على الحق فی زمان الفتن
الاثنین ٢٣ المحرم ١۴۴۴
 ٢٢/٨/٢٠٢٢
حذر سماحه المرجع الدینی الشیخ محمد الیعقوبی (دام ظله) من ارتکاب نواهی المعصومین (علیهم السلام) والتسامح فی تطبیق اوامرهم المبارکه لان عاقبه ذلک هی تجاوز الحدود الالهیه والوقوع فی المعاصی لا سامح الله.
وأوضح سماحته (دام ظله) خلال کلمه القاها فی حشدٍ من استاذه وطلبه السادس الاعدادی المنضمین لدورات التقویه التی یقیمها مرکز المدرّس فی کربلاء المقدسه بمکتبه فی النجف الاشرف.
ان المعصومین (علیهم السلام) نبهّوا شیعتهم فی زمان الغیبه الکبرى عبر الروایات التی نقلها أصحابهم البرره من الشبهات والفتن التی ستعصف بهم حیث ستزداد هذه الفتن صعوبه وتعقیدا کلما تقدّم الزمان، وقد أستحدثت وسائل شیطانیه لم تکن معروفه من قبل حتى بلغت ذروتها فی زماننا الحاضر وهی تنذر بالمزید من التسافل والانحطاط وعندما سُئِل الامام (A) عن کیفیه النجاه والخروج من هذه الفتن بسلام.
 ذکر علیه السلام دعاء الغریق([۱]) وهو ان تقول: یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی على دینک.
کما اکد سماحتُهُ (دام ظله) ان الدعاء فی مدرسه اهل البیت (علیهم السلام) لیس مجرد کلمات یحرک الانسان بها لسانهُ (وان کان فی ذلک ثواب لمن قرأها ) – انما یمثل الدعاء مدرسه مترامیه الاطراف, کبیره الابعاد تنهل منها الإنسانیه العقائد الحقه والعلوم والمعارف النافعه والاخلاق الفاضله ومن ذلک یتضح لنا (من دعاء الغریق) أن النجاه من الفتنه والشبهات لا تتم الا من خلال الثبات على المبادئ الدینیه التی تؤخذ من العین الصافیه، ومن خلال عدم الانجرار وراء شعارات والادعاءات والصیحات فإنها ترفع لمآرب دنیویه فاذا تم لأصحاب ذلک داسوا تلک الشعارات بأقدامهم .
ولفت سماحتُهُ الى روایه أخرى قریبه المضمون من روایه دعاء الغریق وکأنها تشرحها وتبینها، حین سأل الراوی الامام (A): فکیف نصنع جعلت فداک، قال (A) إذا کان کذلک فتمسکوا بما فی أیدیکم حتى یصبح الامر لکم، وذلک بالتمسک بسفن النجاه التی تخلصکم من أمواج الفتن العاتیه اذ قال أمیر المؤمنین (A) (أیها الناس شقوا أمواج الفتن بسفن النجاه)[۲].
وسفن النجاه هم المعصومون (A) فی زمان الحضور ونوابهم بالحق فی زمان الغیبه وهم مراجع الدین العاملون المخلصون العارفون بحقائق الأمور ولوابس الزمان.
وفی نهایه حدیثهِ شدد سماحتُهُ على ما جاء من نهی فی روایه دعاء الغریق عن إضافه جمله لم یقلها الامام (A) وان کانت صحیحه فی معناها، فکیف بمن یصطنع قصصاً وروایات عن أهل البیت (D) ومصائبهم لأجل تعظیم مناقب أهل البیت (علیهم السلام) بزعمهم أو أبکاء الناس أو یبتدع طقوساً ویسمیها شعائر، أو یصوغ زیاره من عنده أو یشیّد قبوراً لم تثبت نسبتها إلى أصحابها، بحجه شرعیه وهکذا، فلنحذر من هذه الأفعال المنهی عنها.

[۱] – روى الشیخ الصدوق (رضوان الله تعالى علیه) فی إکمال الدین بسنده عن عبد الله بن سنان قال: قال أبوعبدالله (A): ستصیبکم شبهه فتبقون بلا علم یرى ولا إمام هدى، لا ینجو منها إلا من دعا بدعاء الغریق، قلت: وکیف دعاء الغریق؟ قال: تقول: یا الله یا رحمان یا رحیم، یا مقلّب القلوب ثبِّت قلبی على دینک، فقلت: یا مقلب القلوب والأبصار ثبِّت قلبی على دینک، فقال: إن الله عزّوجل مقلِّب القلوب والأبصار ولکن قل کما أقول: یا مقلِّبُ القلوب ثبِّت قلبی على دینک). بحار الأنوار: ۵۲/۱۴۹ ح ۷۳
[۲] – (بحار الأنوار – الجزء: ۲۸ صفحه ۲۳۳)

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار