در سخنرانی که در میان گروهی از رهبران نظامی حشد الشعبی ایراد کرد. مرجع عالیقدر یعقوبی: بزرگی نعمت خداوند را بر خود احساس کنید و مسئولیت انتساب را … روحیه معنوی را حفظ کنید و نیت خود را خالصانه برای خداوند انجام دهید.

بسمه تعالى

۱۸/ذی قعده/۱۴۴۵
دوشنبه ۲۷/۵/۲۰۲۴
مرجع عالیقدر آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی (دام ظله) تأکید کرده است که نبرد با نیروهای شر، ظلم و استکبار روز به روز افزایش می‌یابد… برای مقابله با این نیروها، صبر و استقامت و استمرار در روحیه افزایی و داشتن معنویت ضروری است اینها سلاح‌های کشنده‌ای هستند که ما در اختیار داریم و- با اینکه توازن در تجهیزات و تعداد نیست-، توانسته‌ایم با نیروهای متجاوز و مستکبر مقابله و آنها را به چالش بکشیم، همان‌گونه که مسلمانان صدر اسلام با کمبود تعداد و تجهیزات توانستند در برابر نیروهای کفر و جاهلیت مقابله کنند و پیروزی‌های درخشانی به دست آورند. خداوند متعال فرموده است: «إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَإِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَهٌ یَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یَفْقَهُونَ» (هرگاه بیست نفر با استقامت از شما باشند، بر دویست نفر غلبه می‌کنند؛ و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از کسانی که کافر شدند، پیروز می‌گردند؛ چرا که آنها گروهی هستند که نمی‌فهمند – سوره انفال، آیه ۶۵). زیرا مخالفان ما مردمی هستند که به خداوند ایمان ندارند و او را نمی‌شناسند و به امور دینی که منبع قدرت معنوی و عقیدتی هستند، پایبند نیستند. تنها دغدغه آنها دنیا و لذت‌های آن است.
ایشان در سخنرانی‌ای که برای هیئتی از کادرهای مدیریتی آموزشی از حشد الشعبی (مدیریت کل ارشاد عقیدتی/ مرکز شهید ابو مهدی المهندس) برای آمادگی و توسعه در نجف اشرف ایراد کرد، اشاره کرد.
منبع پایداری، استقامت، شجاعت و دلاوری که برادران مجاهد ما و مردممان در غزه و در میادین نبرد با ارتش رژیم غاصب که از نظر نظامی برتری دارند، نشان دادند و همه را شگفت‌زده کرد، و این چیزی جز روحیه بالای معنوی آنان در جنگ و ارتباط با خداوند متعال نیست. در غیر این صورت، تحلیل‌گران نظامی چگونه می‌توانند صحنه‌های درگیری با دشمن از فاصله نزدیک (صفر) با سلاح‌های سنتی را که پیروزی‌های درخشانی را در برابر دشمنی که در تعداد و تسلیحات برتری دارد، به دست آوردند تفسیر کنند؟
در این زمینه بخشی از گفتگوی خود با شهید ابو مهدی المهندس را به یاد می‌آورد که در سال ۲۰۱۷ در دفتر معظم له آمده بود. ایشان درباره این موضوع، یعنی “استمرار روحیه بخشی” در میان فرزندانمان از مبارزان حشد الشعبی صحبت کرد. او بیان کرد که سطح این روحیه معنوی ممکن است کاهش یابد و تاثیر آن کم شود و شور و هیجانی که در ابتدای نبردها وجود داشت، با گذشت زمان و طولانی شدن مدت نبرد به دلایل مختلف کمرنگ شود. بنابراین، باید دائما این انگیزه ها و این روحیه ها را، تقویت و حفظ کرد. همان‌طور که صحابه در کار و جهاد خود پرشور و فداکار بودند، اما با گذشت زمان، روح ایمان در آنها ضعیف شد و پس از سال‌ها برخی از آنها در نبرد جمل به جنگ با امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) پرداختند.
در همین راستا، ایشان به چند نکته مهم اشاره کردند:
۱. تأکید بر احساس بزرگی نعمت خداوند تبارک و تعالی که شما را از منتسب به یک مؤسسه جهادی عقیدتی مرجعیت دینی ساخته است و احساس افتخار به این انتساب. امام امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در یکی از خطبه‌های نهج البلاغه می‌فرمایند: «جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند آن را برای اولیای ویژه خود گشوده است.» توجه داشته باشید که ایشان نگفته‌اند برای عموم اولیای خود، یعنی این امر برای هر کسی ممکن نیست، بلکه فقط برای اولیای خاص خداوند است. بنابراین، پیوستن به این مؤسسه افتخاری بزرگ و مسئولیتی عظیم است. امام (علیه‌السلام) جهاد را چنین توصیف می‌کنند: « جهاد، لباس پر فضیلت تقوى است جهاد، زره نفوذناپذیر الهى است، جهاد، سپر محکم پروردگار است» همچنین از رسول خدا (صلى الله علیه و آله) روایت شده است: «همانا خداوند عز و جل به کسی که در راه او شمشیر به دست گرفته است، به فرشتگان مباهات می‌کند.» و فرشتگان بر او درود می‌فرستند تا زمانی که شمشیر به دست دارد. شمشیر اشاره به سلاح دارد. این جایگاه کسی است که برای دفاع از عقیده و مقدرات مردم و مقدساتشان ایستاده است.
۲. شناخت مسئولیت انتساب به این مؤسسه. هنگامی که می‌گوییم خداوند متعال به مجاهد در راه خود به فرشتگان مباهات می‌کند، این یک افتخار و امتیاز بزرگ است و در مقابل هر امتیاز، حقوق و وظایفی وجود دارد. بنابراین باید بدانیم که این موضوع بر ما مسئولیتی می‌گذارد، و آن مسئولیت وابستگی به این نهاد جهادی مبارک است.

پیش از آن، ما مسلمانانی از شیعیان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و پیروان مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) هستیم.

تیم. امامان (علیهم‌السلام) به ویژه امام باقر، امام صادق و امام رضا (علیهم‌السلام) در این باره سخنانی دارند: امام صادق (علیه‌السلام) فرموده‌اند: «… هنگامی که یکی از شما در دین خود پرهیزگار باشد، راستگو باشد، امانت را ادا کند و با مردم خوش‌اخلاق باشد، گفته می‌شود: این جعفری است و این مرا خوشحال می‌کند و از جانب او به من شادی میرسد.» بنابراین، باید احساس مسئولیت کنیم، آن را بر دوش بکشیم و حق آن را ادا کنیم. قرآن نیز در آیات خود صریح است: {وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ*الَّذِینَ إِذَا اکْتَالُوا عَلَى النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ} (وای بر کم‌فروشان * کسانی که وقتی برای خود پیمانه می‌کنند، حق خود را به طور کامل می‌گیرند – سوره مطففین، آیات ۱-۲). واضح است که کم‌فروشی معنای وسیع‌تر و دلالت عمیق‌تری از مسئله وزن و پیمانه دارد و شامل هر کسی می‌شود که امتیازات مادی یا معنوی بیشتری نسبت به آنچه که تلاش می‌کند و ارائه می‌دهد، دریافت می‌کند. این را می‌توان تطفیف دانست. و هنگامی که من از امتیازات معنوی صحبت می‌کنم، منظورم جایگاه مجاهد نزد خداوند جل و علا است.
و جایگاه مجاهد در نزد مردم و عشق آن‌ها به او، و امروز مودت مردم و عشقشان به حشد الشعبی قابل لمس است… این مسائل معنوی را نمی‌توان با هیچ امتیاز مادی دیگری اندازه گرفت، هرچند که بسیار باشد. و هرچه به مجاهدین پاداش بدهیم؟ و هر چیزی به آنان بدهیم؟ در حق آنان کم است.
۳. نیت‌های خود را پاک کرده و خود مراقبتی داشته باشیم. فرض بر این است که عمل ما خالصانه برای خداوند متعال باشد. خطاب قرآنی هم شامل سرزنش و هم تشویق است: {وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ…..} (چرا در راه خدا و به خاطر مردان ناتوانى … نمى‌جنگید؟ – سوره نساء، آیه ۷۵). ایشان خطاب خود را به مجاهدین چنین ادامه دادند:
شما، خداوند خیرتان دهد، به ندای خداوند پاسخ دادید و برای دفاع از مستضعفین از مردان، زنان و کودکان که تحت ظلم و کشتار وحشیان بی‌رحم قرار گرفته بودند، جنگیدید. باید نیت‌های خود را حفظ کنید و خلوص آنها را برای خداوند متعال ادامه دهید. پاداش شما نزد خداوند متعال بزرگ است، بنابراین تلاش کنید که به درجات کامل و عالی برسید و آن را از دست ندهید یا کوتاهی نکنید که سهم شما کم شده و خدا نخواسته درجاتتان پایین بیاید.
۴. پایبندی به واجبات دینی و پرهیز از محرمات الهی، تا اعمال ما پاک و مورد قبول خداوند متعال باشد. «إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ» (خداوند تنها از پرهیزکاران می‌پذیرد – سوره مائده، آیه ۲۷). پایبندی به دین و اوامر الهی و اجتناب از آنچه خداوند جل و علا نهی کرده است، منبع و منشأ وجود فضای ایمانی و روح معنوی است و این همان قدرتی است که با آن چالش‌ها را مقابله می‌کنیم و موجب مقاومت ما در برابر دشمنان می شود. این راز پیروزی و برتری ماست. خداوند فرموده است: {اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ} (از صبر و نماز یاری جویید – سوره بقره، آیه ۴۵).
در این آیه مشخص نکرده که در چه چیزی یاری بخواهیم، یعنی باید در همه امور خود از صبر و نماز یاری بگیریم، زیرا آنها منبع معنویت هستند و اینها قوی‌ترین سلاح‌هایی هستند که در دست داریم تا با چالش‌ها و سختی‌ها در همه زمینه‌ها مقابله کنیم.
ایشان در پایان سخنرانی خود، از تلاش‌های مبارکی که توسط برگزارکنندگان این دوره‌ها انجام می‌شود، تقدیر کردند و بر ضرورت استمرار آنها تأکید کردند. زیرا انسان ممکن است مشغول مسئولیت‌های خود شود و در اثر آن انگیزه‌اش کاهش یابد و این امری طبیعی برای انسان است. این دوره‌ها باعث تجدید همت‌ها، ارتقاء روحیه و یادآوری هدف بزرگ که مقدمه‌ای برای دولت عدل الهی است، می‌شوند.
ایشان حضور این گروه ارزشمند از فرماندهان حشد الشعبی را غنیمت شمرد و اشاره کرد که مسئولیت‌های بزرگ فرمانده، او را محل توجه خاص خداوند متعال می‌سازد و فرصت‌های بیشتری برای اطاعت و کسب اجر برای او فراهم می‌کند. زیرا او باعث هدایت و اصلاح بسیاری می‌شود و بر آنها تأثیر می‌گذارد. تاریخ به ما نشان می‌دهد هنگامی که رسول خدا (صلى الله علیه وآله) امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را به یمن فرستاد، به او از جمله توصیه‌های که کرد این است: (لا تقاتلهم وأدع إلى الإسلام یا علی لأن یهدی بک الله رجلاً خیرٌ لک مما طلعت علیه الشمس وما غربت) «با آنها جنگ نکن و به اسلام دعوتشان کن، ای علی، زیرا اگر خداوند به واسطه تو یک نفر را هدایت کند، برای تو بهتر است از آنچه خورشید بر آن طلوع و غروب کرده است.» (۱).

ایشان مسئولان کشور و کسانی که مسئول امور حشد الشعبی هستند را به عدم کوتاهی در مراقبت از اعضای حشد و ارائه خدمات به آنها و رساندن حقوقشان و تنظیم امور اداری‌شان دعوت کردند. احادیث شریف تأکید دارند که مجاهد باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد و از آزار و اذیت

مجاهد در راه خداوند متعال هشدار می‌دهند. رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمودند: (إتقوا أذى المجاهدین فی سبیل الله فإن الله یغضب لهم کما یغضب للرسل ویستجیب لهم) «از آزار مجاهدین در راه خدا بپرهیزید زیرا خداوند برای آنها همانند پیامبران خشمگین می‌شود و دعای آنها را مستجاب می‌کند.»
این مسئولیت همه است، به ویژه کسانی که در این امور مسئول هستند. مجاهد زمانی که به وظیفه اش عمل می کند باید احساس کند مورد توجه و حمایت قرار گرفته.. و او فراموش نمی‌شود، حتی اگر کارش برای خداوند متعال باشد.

بسمه تعالى

خلال محاضره ألقاها فی جمعٍ من القاده العسکریین فی الحشد الشعبی

المرجع الیعقوبی: استشعروا عظمه نعمه الله تعالى علیکم ومسؤولیه الانتماء.. وحافظوا على الزخم المعنوی وخلوص النیه لله تعالى.

۱۸/ذی القعده/۱۴۴۵

الإثنین ۲۷/۵/۲۰۲۴

أکد سماحه المرجع الدینی الشیخ محمد الیعقوبی (دام ظله) أن الصراع مع قوى الشر والظلم والاستکبار یتزاید یوماً بعد یوم.. ولابد لمواجهته من الصبر والثبات وإدامه زخم المعنویات ورفعها باستمرار، فهی السلاح الفتاک الذی نمتلکه والذی استطعنا به – بالرغم من عدم تکافؤ العده والعدد – مواجهه القوى العاتیه والمتجبره کما استطاع المسلمون الأوائل فی صدر الإسلام مع قله عدتهم وعددهم أن یواجهوا قوى الکفر والجاهلیه، ویحققوا انتصارات باهره، قال تعالى: {إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَإِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَهٌ یَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یَفْقَهُونَ} [الأنفال : ۶۵] لأن خصومنا قوم لیس لهم إیمان بالله تعالى ولا معرفه به جل وعلا ولیس لدیهم إلتزام بالأمور الدینیه وهی مصدر القوه المعنویه والعقائدیه.. إنما همهم الدنیا وملذاتها.

    وأشار سماحتُهُ خلال محاضره ألقاها فی وفد من الکوادر الإداریه المتدربه من الحشد الشعبی، (المدیریه العامه للتوجیه العقائدی/ مرکز الشهید أبو مهدی المهندس) للإعداد والتطویر فی النجف الأشرف.

أن مصدر الصمود والثبات والشجاعه والبساله التی أظهرها إخواننا المجاهدون وأهلنا فی غزه وفی ساحات المواجهه مع جیش الکیان الغاضب المتفوق عسکریاً مما أذهل العقول، إنما هو لارتفاع روحهم المعنویه فی القتال.. والارتباط بالله تعالى.. وإلا کیف یفسّر المختصون بالتحلیلات العسکریه المیدانیه مشاهد الاشتباک مع العدو من مسافه (الصفر) بالأسلحه التقلیدیه ویحقق الانتصارات الرائعه ضد عدوٍ فاقهم فی العدد والتسلیح؟

     وفی هذا السیاق استذکر سماحتُهُ شطراً من حدیثه مع الشهید أبو مهدی المهندس لدى زیارته له فی مکتبه عام ۲۰۱۷ حیث أشار سماحتُهُ الى هذا الموضوع وهو – إدامه الزخم المعنوی – لدى أبناءنا من مقاتلی الحشد الشعبی.. فإن مستواه قد ینخفض ویضعف التأثیر ویخبو وهج الحماسه الذی کان فی بدایات المعارک بمرور الزمن وطول أمد المعرکه لعده عوامل.. لذا لابد من العمل على تغذیه هذه الروح وتنمیتها وتحصینها باستمرار.. فالصحابه الأوائل کانوا متحمسین ومتفانین فی عملهم وفی جهادهم ولکن بمرور الوقت ضعفت فی نفوسهم روح الإیمان.. وبعد سنین خرج بعضهم لقتال أمیر المؤمنین (علیه السلام) فی معرکه الجمل.

وفی ذات السیاق لفت سماحتُهُ إلى عده نقاط مهمه:

  1. التأکید على استشعار عظمه نعمه الله تبارک وتعالى إذ جعلکم منتمین إلى مؤسسه جهادیه عقائدیه مرجعیه والإحساس بشرف الانتماء إلیها فقد ورد عن الإمام أمیر المؤمنین (علیه السلام) فی إحدى خطبه فی نهج البلاغه (إن الجهاد باب من أبواب الجنه فتحه لخاصه أولیاءه) لاحظوا أنه لم یقل لعموم أولیاءه أی أنه لیس متاحاً لکل أحد.. بل لخاصه أولیاءه، فالانضمام لهذه المؤسسه شرف عظیم ومسؤولیه کبیره ویصف الإمام (علیه السلام) الجهاد فیقول: (وهو لباس التقوى ودرع الله الحصین وجنته الوثیقه) وروی عن رسول الله (صلى الله علیه وآله): (إن الله عز وجل یباهی بالمتقلِّد سیفه فی سبیل الله الملائکه) (وهم یصلّون علیه مادام متقلده) والسیف هو إشاره للسلاح ویقول (صلى الله علیه وآله).. فهذه هی إذن مکانه من یقف للدفاع عن العقیده وعن مقدرات الناس ومقدساتهم.

  2. معرفه مسؤولیه الانتماء لهذه المؤسسه.. فحینما نقول إن الله تعالى یباهی الملائکه بالمجاهد فی سبیل الله تعالى وهو شرف وامتیاز عظیم ومقابل کل امتیاز توجد حقوق وواجبات فینبغی أن نعرف أیضاً أن هذا الأمر یحملنا مسؤولیه.. وهی مسؤولیه الانتماء لهذا الکیان الجهادی المبارک.. وقبل ذلک فنحن مسلمون من شیعه أمیر المؤمنین (علیه السلام) وأتباع مدرسه اهل البیت (علیهم السلام) وللأئمه (علیهم السلام) خصوصاً الباقر والصادق والرضا (علیهم السلام) کلمات فی ذلک: قال الإمام الصادق (علیه السلام): (…. فإن الرجل منکم إذا ورع فی دینه وصدق الحدیث وأدى الأمانه وحسن خلقه مع الناس قیل: هذا جعفری فیسرنی ذلک ویدخل علی منه السرور) فینبغی أن نشعر بمسؤولیتنا ونتحملها ونؤدی حقّها.. والقرآن صریح فی نصوصه: {وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ*الَّذِینَ إِذَا اکْتَالُوا عَلَى النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ} [المطففین: ۱- ۲] ومعلوم أن التطفیف أوسع معنى وأبعد دلاله من قضیه الوزن والمیزان ویتسع المعنى ویشمل کل من یحصل على امتیازات مادیّه أو معنویه أکثر مما یبذل ویقدّم، فهذا یعتبر تطفیف فی المیزان.. وقال سماحتُهُ: وأنا عندما أقول امتیازات معنویه فأننی أتحدث عن مکانه المجاهد عند الله جل وعلا.. ومنزلته فی نفوس الناس ومحبتهم له وتلمسون الیوم موده الناس ومحبتهم للحشد الشعبی.. وهذه الأمور المعنویه لا یقاس بها غیرها من الامتیازات المادیه مهما بلغت.. وبماذا نجازی المجاهدین؟ وماذا نعطیهم؟ فهو قلیل بحقهم.

  3. أن نصحح نیاتنا ونراقب أنفسنا، والمفروض أن یکون عملنا خالصاً لوجه الله تعالى والخطاب القرآنی یتضمن العتب والحث فی نفس الوقت {وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ…..} [النساء: ۷۵] ووجه سماحتُهُ خطابه للمجاهدین.

وأنتم جزاکم الله خیراً استجبتم لنداء الله وقاتلتم دفاعاً عن المستضعفین من الرجال والنساء والأطفال الذین وقعوا تحت ظلم وقتل شذّاذ الآفاق المتحجرین.. وعلیکم الاستمرار بالمحافظه على نیاتکم وأن یستمر خلوصها لله تعالى.. فجزائکم عند الله تعالى عظیم فأسعوا للحصول على الدرجات الکامله العلیا ولا تفرطوا بها أو تقصروا فیقل نصیبکم وتنخفض درجاتکم لا سمح الله تعالى.

  1. الالتزام بالواجبات الدینیه والورع عن محارم الله تعالى، لیکون عملنا زاکیاً فی موضع قبول من الله تعالى.. {إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ} [المائده: ۲۷].. والالتزام بالدین والأوامر الإلهیه واجتناب ما نهى الله جل وعلا هو مصدر ومنبع وجود الأجواء الإیمانیه والروح المعنویه وهو القوه التی نواجه بها التحدیات ونقاوم بها الأعداء وهی سر انتصارنا وتفوقنا.. قال تعالى: {اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ} [البقره: ۴۵].

ولم یحدد نستعین على ماذا؟ لم یحدد النص، أی أننا ینبغی أن نستعین فی کل أمورنا بالصبر والصلاه لأنهما منطلق الروح المعنویه.. وهما أمضى سلاح بأیدینا نواجه به التحدیات والصعوبات فی کل المجالات.

وفی نهایه محاضرته أشاد بالجهود المبارکه التی یبذلها القائمون على هذه الدورات.. مؤکداً على ضروره استمراریتها.. لأن الإنسان قد ینشغل بمسؤولیاته فیغفل وتضعف همته وهو أمر طبیعی عند الإنسان.. وهذه الدورات من شأنها أن تشحذ الهمم وترفع المعنویات وتذّکر بالهدف الکبیر وهو التمهید لدوله العدل الإلهی.

واستثمر سماحته وجود هذه الثله طیبه من القاده فی الحشد الشعبی، لافتاً إلى أن مسؤولیات القائد الکبیره تجعله محلاً لعنایه الله تعالى وتوفر له فرص الطاعه والأجر أکثر من غیره لأنه سیکون سبباً لهدایه وصلاح الکثیرین والتأثیر فیهم ویحکی لنا التاریخ حینما أرسل رسول الله (صلى الله علیه وآله) أمیر المؤمنین (علیه السلام) إلى الیمن قال له من ضمن وصایاه: (لا تقاتلهم وأدع إلى الإسلام یا علی لأن یهدی بک الله رجلاً خیرٌ لک مما طلعت علیه الشمس وما غربت)[۱].

ودعا سماحتُهُ المسؤولین فی البلاد والمعنیین بشؤون الحشد الشعبی إلى عدم التقصیر فی رعایه أبناء الحشد وتقدیم الخدمات لهم وإیصال استحقاقاتهم وتنظیم شؤونهم الإداریه فإن الأحادیث الشریفه تحث على أن یُخلف المجاهد بالمعروف وتحذِّر من إیذاء المجاهد فی سبیل الله تعالى فعن رسول الله (صلى الله علیه وآله): (إتقوا أذى المجاهدین فی سبیل الله فإن الله یغضب لهم کما یغضب للرسل ویستجیب لهم).

وهذه مسؤولیه الجمیع لا سیما ذوی الشأن إذ لابد أن یشعر المجاهد لکی یؤدی واجبه.. بأنه محلٌ للرعایه ومستند إلى رکن وثیق وأنه سوف لا یضیع بین ظهرانی قومه.. وإن کان عمله لله تعالى.


[۱] – میزان الحکمه: ج ۴ – ص ٣۴۴٣

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار