نیلسون ماندیلا.. قیام گر بی همتا

السبت ۳ صفر ۱۴۳۵ برابر با ۷/۱۲/۲۰۱۳

مرجع عالیقدر شیخ محمد یعقوبی دام ظله از شجاعت و صبر و ثبات رهبر تاریخی جنوب افریقا نلسون ماندلا تجلیل کردند و به روحیه ملی گرایی ایشان و عشق ایشان به کشور و جانفشانی هایش برای از بین بردن تبعیض نژادی و بیرون بردن کشور از بردگی بیگانگان اشاره کردند. 

معظم له این بیانات را در میان جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه مستنصریه و دانشگاه النهرین بیان داشتند این بیانات در دفتر معظم له در نجف اشرف ایراد شد.

معظم له ماندلا را یکی شخصیت های کم نظیر تاریخ برشمردند که برای آزادی ملت های خود و خارج کردن آنها از اسارت بندگی و زنجیر ها تلاش کردند همانطور که آیت الله خمینی (قدس سره) در جمهوری اسلامی ایران و گاندی در هند چنین کردند.

ملت جنوب آفریقا از اشغالگری سفید پوستان غربی و به بردگی کشیده شدنشان و محرومیت از  حقوق اولیه و علاوه بر آن برقراری نظام آپارتاید و تبعیض نژادی در رنج بودند . اشغال گران در صدد بودند که ساکنان اصلی از آنجا بیرون کرده و دولتی برای خود تاسیس کنند همانگونه که آمریکا چنین کرد . این وضعیت باعث شد که ایشان در جوانی و هنگامی که بیست سال از عمرش نمی گذشت وارد برنامه های سیاسی شود تا ملت خود را نجات دهد و بر این اساس دست به تاسیس سازمان ها و گروه  های سری و ایجاد نافرمانی های مردمی ضد سیاست های اشغالگران زد. و از هیچ کاری حتی مبارزه مسلحانه فروگذار نکرد. چه ایشان مسوول بخش نظامی حزب خود در ابتدای دهه ۶۰ صده گذشته بود.

ایشان بیش از ۲۶ سال از عمر خود را در زندان گذراند (۱۹۹۰ – ۱۹۶۴) و البته این اتفاق جلوی مبارزات او برای رسیدن به هدفش را نگرفت. او در همان حال که در زندان بود اعلام کرد از بین بردن سلطه سفید پوستان از اهداف بلند و بزرگ او است. و او آماده است که به جهت آن جان خود را فدا کند. او هیچ گاه حاضر به سازش نشد و از سخنان اوست که : (آزادی قابل تقسیم شدن و بخش بخش شدن نیست مرد یا آزاد است و یا آزاد نیست.)

او انسانهای ترسو که به زندگی ذلت بار و ننگ راضی هستند مورد خطاب قرار داده می گوید: (انسانهای بزدل پیش از مرگشان  بارها و بارها می میرند اما انسان شجاع تنها یک بار می میرد). کار ماندلا تا آنجا پیش رفت که ماجرای زندان او مساله ای جهانی شد و جریانی با نام (ماندلا را آزاد کنید ) به راه افتاد.

معظم له اضافه کردند : دیدگاههای ماندلا نشان داد که دارای نفس بزرگی است و بزرگ نیز ماند بر این اساس در سال ۱۹۹۹ میلادی از ریاست جمهوری با اختیار تام کناره گیری کرد و این پست را به رهبران نسبتا جوان تر و کارامد تر در اداره اقتصاد کشور واگذار کرد و با این همه او هرگز تسلیم بزرگسالی نشد بلکه اعلام کرد که (از بازنشستگی بازنشسته شده است). و جریانی تبلیغاتی برای مبارزه با ایدز به راه انداخت تا اینکه در سن ۹۰ سالگی بدرود حیات گفت.

معظم له در سخنان خود بیان داشتند: ما باید از این تجربه های انسانی و ارزشمند با چشم پوشی از رنگ و نژاد و دین الهام بگیریم. (ما حتی بالاتر از این مسوول هستیم چرا که ما دارای قله های ارزشهای انسانی هستیم چه کسی مانند ما پیامبری چون محمد صل الله علیه وآله و یا امیر المومنین علی و یا امام حسین علیهم السلام دارد؟ و چه خوب است که ما کاری کنیم که دیگران به ما تاسی کنند.

 

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار