مرجع عالیقدر آیت الله العظمی یعقوبی: توصیه مومنین مناطق مختلف به زیارت حضرت امیر المومنین (ع) در روز عید غدیر

مرجع عالیقدر آیت الله العظمی یعقوبی: توصیه مومنین مناطق مختلف به زیارت حضرت امیر المومنین (ع) در روز عید غدیر

مومنین و مومنات را به زیارت امیر المومنین (علیه السلام) در نجف اشرف به مناسبت عید غدیر سفارش می کنیم چراکه این لبیکی است به ندای ائمه معصومین که در روایت حضرت امام رضا (علیه السلام) به یکی از یاران نزدیک خود وارد شده است (یا ابن أبی نصر أینما کنت فأحضر یوم الغدیر عند أمیر المؤمنین (علیه السلام) فأن الله یغفر لکل مؤمن ومؤمنه ومسلم ومسلمه ذنوب ستین سنه ویعتق من النار ضعف ما اعتق فی شهر رمضان ولیله القدر ولیله الفطر والدرهم فیه بألف درهم لإخوانک العارفین) اى پسر ابو نصر در هر جا که باشى سعى کن که در روز غدیر نزد حضرت امیر المؤمنین صلوات اللَّه علیه حاضر شوى زیرا که حق سبحانه و تعالى مى‏آمرزد جمیع مؤمنین و مؤمنات و مسلمین و مسلمات را و در مى‏گذرد از گناهان شصت ساله ایشان، و از آتش دوزخ آزاد مى‏کند دو برابر آن چه آزاد کرده است در ماه رمضان و در شب قدر و شب فطر، و درهمى که در این روز تصدیق کنند برابر است با هزار درهم که به شیعیان دهند.

دعودتی که در این روایت آمده است (أینما کنت) مطلق است و خطاب به همه، در شرق یا غرب زمین بدون استثناء است، مگر آنکه کسی عذری داشته باشد که از راه دور زیارت را انجام دهد.

عظمت این روز اهتمام ویژه می طلبد چونکه به تصریح قرآن کریم روز اکمال دین و اتمام نعمت است (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینا) (مائده:۳) امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم. اکمال دین و اتمام نعمت با نصب حضرت علی به خلافت رسول خدا (صلى الله علیه وآله) و امیرالمومنینی و پس از او فرزندان معصومش(علیهم السلام) محقق شد، و در روایت پیشین از حضرت رضا (علیه السلام) آمده است (ان یوم الغدیر فی السماء أشهر منه فی الأرض) روز غدیر در آسمان‏ها مشهورتر است از روى زمین.

پیامبر اکرم و خاندان طاهرینش (صلوات الله علیهم أجمعین) از زیارت میلیونی حضرت امیر المومنین (علیه السلام) در روز عید غدیر خوشحال می شوند، تا دیدگان جهانیان را به این واقعه بزرگ معطوف سازند که چگونه آینده امت و راهی را که باید بگذراند را در آن دوره مهم تاریخی برای آن ترسیم کرد تا مانند امت های گذشته که دچار انحراف شدند پس از ارتحال پیامبر (ص) دچار انحراف نشود.

حضور میلیونی زیارت اربعین حسینی نگاهها را به نهضت امام حسین (علیه السلام) معطوف ساخت و مردم جای جای جهان از ادیان مختلف را به این پرسش کشاند که این تجمع از برای چه چیز است؛ اما رسانه­ی دشمن توانست که آن را به یک حادثه ساده قتل سبط پیامبر(صلى الله علیه وآله) که تنها باید برای آن ناله کرد و اشک ریخت و از فاعل آن یعنی یزید برائت جست مبدل ساخت؛ که امت نتواند تمام ثمرات کامل و لازم این قیام را ببرد.

اگر نظیر آن گردهمایی در روز غدیر اتفاق افتد -هر چند با فاصله زمانی زیاد-، و نگاه دیگران را به خود جلب کند موجبات نصرت و پیروزی پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) را به همراه خواهد آورد و دست ردّی بر یاوه گویانی که می گویند پیامبر بدون آنکه جانشینی برای پس از خود معرفی کند از دنیا رفته است خواهد بود، چراکه این خلاف حکمت و سیره عقلاء است؛ و با این تجمع حقیقت ماجرا برای جهان مکشوف خواهد گشت.

در این تجمع میلیونی تعامل منصفانه با حضرت امیر المومنین (علیه السلام) خواهد بود و مقداری از ظلم رفع خواهد شد و به حق ضایع شده ایشان شهادت داده می شود و همچنین در این گردهمایی یاد و نام اهل بیت (علیهم السلام) خواهد بود و مقدمات ظهور مبارک حضرت مهدی (عجل الله تعالى فرجه) را به همراه خواهد داشت که خود از خیر مقدم گویان به زوار و دعاگویان در حق آنان است.

پس این فرصت گران قیمت را از دست ندهید و نام خود را در زمره یاری کنندگان خداوند متعال و پیامبر اکرم و امیرالمومنین و خوشحال کنندگان آنان (صلوات الله علیهم أجمعین) ثبت کنید.

همچنین از تمام توانمندان و موکب داران دعوت می کنیم که اسباب و وسایل این گردهمایی مانند غذا و وسایل نقلیه و دیگر لوازم آن را فراهم آورند.

مسأله شرعی: برخی از مومنین به دلیل عظمت ثواب و اجر روزه داری در این روز از سفر معذور هستند زیرا سفر منافات با روزه دارد؛ در اینجا می گوییم اجر و ثواب زیارت بیشتر از روزه است و زائر می تواند در اثناء سفر تا قبل از مغرب و رسیدن به خانه از مفطرات امساک کند و تجدید نیت کند هرچند این تجدید نیت در یک لحظه حاصل شود، چونکه در روزه مستحبی حضور در هنگام زوال در شهر خود شرط نیست به اعتبار اینکه نیت تا مغرب امتداد دارد.

 

محمد یعقوبی ــ نجف اشرف

۱۶ / ذی حجه / ۱۴۴۰

۱۸/۸/۲۰۱۹

 

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار