آیت الله العظمی یعقوبی: اقامه شعائر حسینی در شرایط کرونایی

بسمه تعالی

اقامه شعائر حسینی در شرایط کرونا

بدون تردید شعایر حسینی از اعظم شعائر دینی است و برکات و تاثیرات آن در حفظ دین حق و استقرار آن در دل مومنان و دعوت بشریت به سوی خداوند متعال با شعائر واجب دینی برابری می کند.

بر این اساس اقامه آن و اهتمام به آن از روشن ترین مصادیق قول خداوند متعال است که می فرماید: (وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ) (حج:۳۲) و هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دلهاست.

انتشار ویروس کرونا که تمام کشورها را درگیر خود کرده است و ملیون ها انسان را به آن مبتلا ساخته، تا جایی که سازمان بهداشت جهانی آن را بلا و فاجعه مهلک بشمار آورده است و این امر ضرورت شرعی و عقلی رعایت اصول و ضوابط بهداشتی برای حفظ جان خود و دیگران و جلوگیری از انتشار آن ویروس را می رساند.

پس بر مومنان لازم است فاصله اجتماعی و زدن ماسک و ضد عفونی کردن مکان و دست ها و امتناع از اجتماعات بدون مراعات دستور العمل ها برای اقامه شعائر حسینی و دیگر شعائر دینی را رعایت کنند، و اگر امکان فراهم سازی وسایل تشخیص برای پیشگیری ابتلاء دیگران و جلوگیری کردن از ورود مبتلایان به مجالس روضه بهتر است این کار صورت بگیرد.

و اگر امکان رعایت این اصول و دستور العمل ها نباشد و ضمانت اجراهای لازم فراهم نشود بهتر است تنها به اقامه مجلس در خانه در میان افراد خانواده و به دیدن و گوش دادن به مجالس و سخنرانی های خطبای مکتبی و تاثیر گذار از طریق رسانه ها اکتفاء شود که الحمدلله به کثرت یافت می شود.

و مداومت و مواظبت بر زیارت عاشورا در هر روز داشته باشند که برای قضاء حوائج و دفع بلاها و حل مشکلات و تحصیل ثواب و شفاعت معصومین (علیهم السلام) در آخرت از مجرّبات است.

و نباید از احیای نوعی ذکر ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) و اقامه شعائر او غافل شد مانند اهدای خون و اهدای پلاسمای خون شفاء یافتگان از بیماری کرونا و عیادت از بیماران قرنطینه شده و رساندن نیازها مثل کپسول های اکسیژن به بیماران و بیمارستان ها و تهیه دارو، یا مسرور کردن ایتام و همدردی با خانواده های عزادار یا کمک به نیازمندان به نام امام حسین (علیه السلام) با حفظ آبروی آنان و توزیع نشریه های مفید و نصب تابلوهای حاوی پیام اهل بیت (علیهم السلام) برای روشن کردن راه هدایت، یا از راه نقاشی و هنر که بتوان مشکلات اجتماعی را با آنها مورد نقد و بررسی قرار داد و حل کرد و همچنین بتوان از این راه هدف و انگیزه امام حسین (علیه السلام) از قیام خود که امر به معروف و نهی از منکر است را منعکس کرد.

عراقی ها تجربه خوبی را پشت سر گذاشتند و جای بسی افتخار است که رهنمودهای شرعی و دستورالعمل های بهداشتی را در آغازین روزهای انتشار ویروس در هنگامه حلول ماه مبارک رجب سال گذشته در حالیکه عدد مبتلایان کم بودن رعایت کردند تا آنجا که برای سازمان های بهداشتی جهانی سوال برانگیز بود که با اینکه کشورهای مجاور همه مبتلا به این ویروس بودند اما عراق از آن تا سه ماه در امان بود تا اینکه در ایام عید فطر دستورالعمل ها رعایت نشد و مراسم عید و دید و بازدید شروع شد تعداد مبتلایان رو به فزونی گرفت و به مرحله خطرناکی رسید در حالی که کشور با وجود مشکلات بسیار توانایی مقابله با آن را با وجود کمبودها را ندارد.

از خداوند متعال می خواهیم که این بلا را از سر ما دور سازد و صحت و عافیت را بر ما منّت نهد و ما را در طاعت و پیروی، و نیل به رضا و خشنودی خود موفق بدارد، انه ولی النعم.

محمد یعقوبی

۱۹ / ذی حجه /۱۴۴۱

۹/۸/۲۰۲۰

Add A Knowledge Base Question !

+ = Verify Human or Spambot ?

آخر الأخبار